Foto: Colourbox
Foto: ColourboxVis mer

30 minutter mot snorking

Kan du bli kvitt nattbråket uten bruk av plaster eller operasjon?

Sover du dårlig på grunn av snorking - enten din egen eller partnerens? Da kan du få hjelp via en ny metode som forskere ved universitetet i Sao Paolo i Brasil har testet ut på 31 personer med søvnapné, melder helsenettstedet WebMD.

Les også: 1 av 2 er snorkefanger

Søvnapné er en tilstand der man slutter å puste i ti sekunder eller mer, minst ti ganger i timen under søvn. De som lider av denne tilstanden er også ofte tunge snorkere.

Tungetrening og tannbørsting

16 av personene i testen skulle gjøre tunge- og ansiktsøvelser en halvtime hver dag i tre måneder.

Les også: Snorking er slankende

De skulle blant annet børste tunga med tannbørste, føre tungespissen fra fronten av ganen og bakover, uttale vokaler fort eller lenge, samt holde tunga i en viss stilling mens de spiste.

De 15 andre personene i testen fikk bare beskjed om øve seg på å puste gjennom nesen.

Klar reduksjon av plagene

Etter tre måneder ble det klart at de som hadde gjort øvelser hadde redusert søvnapneen sin med hele 39 prosent. De snorket mindre, sov bedre og var mindre trøtte på dagtid.

Gruppen som bare skulle øve på å puste gjennom nesen viste derimot ingen forbedring.

Les også: Vi snorker i kor

Forskerne skal gjennomføre større studier på dette for å finne ut nøyaktig hvilke øvelser som er mest effektive.

Tanken bak øvelsene er å styrke muskulaturen rundt luftveiene, slik at de ikke faller sammen under søvn. Forskerne mener også at tungestyrke har mye å si for hvorvidt man rammes av søvnapné og snorking.