Det er 3 for 2 bonanza i butikkene om dagen. Men noen av tilbudene bør du styre unna! Foto: Tuva Moflag
Det er 3 for 2 bonanza i butikkene om dagen. Men noen av tilbudene bør du styre unna! Foto: Tuva MoflagVis mer

3 for 2 er ofte en dårlig deal

– Både for miljøet og lommeboka.

Etter at markedsføringsloven i 2009 åpnet opp for "3 for 2-tilbud", har det tatt helt av hos dagligvarekjedene og i detaljhandelen for øvrig. Og her er det selvfølgelig mulig å gjøre noen kupp.

Men ender vi opp med å kjøpe mer enn vi trenger? Ja, mye tyder på det.

Les også: Disse reklamene ble for sterke

Dårlig deal?

Kjøper du med et brød? – Eller tre? Foto: TUVA MOFLAG Vis mer

Når man har behov for store kvanta er 3 for 2 gode tilbud. Eksempelvis hvis man skal ha
mange middagsgjester, eller hvis barna har vokst fra hele garderoben. Men 3 for 2 kan like gjerne være en dårlig deal.

– Det er jo ikke et godt kjøp hvis du bare trengte en. Nå blir det lett slik at man betaler for to og får med seg tre – selv om man bare trenger en, sier Arild Hermstad ved Framtiden i våre hender til DinSide.

En kjapp tur innom Oslo City viser at veldig mange butikker tilbyr kvantumsrabatter av ymse slag. Lue, skjerf og vanter er blant de nyttige kombinasjonene – mens tre iPhonedeksel til prisen av to faller i den andre enden av nytteskalaen. Det holder vel strengt tatt med ett.

Rabatt kan være irriterende

Rabattkuponger og kvantumsrabatter er tydelig noe som engasjerer DinSides lesere, og noen lar seg irritere:

– Fryktelig irriterende at det brer om seg om slike ordninger – det virker som om vi er ferd med å bli et idiotisk kupongklippesamfunn. Det verste er imidlertid når det blir diskriminerende, eksempelvis som Meny sin markedsføring nå før jul. De som handler for over 500 kr fem ganger får et gavekort på 200 kr. Dette kan stort sett utnyttes av personer som er flere i en husholdning, eller i det minste personer som kjører bil til og fra butikken. På toppen av dette har man 3 for 2 tilbud som igjen favoriserer store husholdninger. 3 for 2 på ferskvarer er verst, skrives det på våre debattsider.

Les også: Irriterende rabattkuponger fra Coop?

Matkasting er et økende problem

Ja, for storkjøp av ferskvarer blir kanskje ikke så økonomisk som du hadde tenkt. Hvert år kaster nordmenn mat for svimlende 14 milliarder kroner, og problemet er økende i følge Framtiden i våre hender.

– Litt av problemet med slike ordninger er at det devaluerer varens verdi. Det blir kanskje ikke så farlig om du må kaste maten når du egentlig ikke har betalt for den, mener Hermstad.

Meny hadde tidligere i høst en middagskampanje med 3 for 2 på utvalgte ferskvarer, deriblant Salma. Salma hadde en kilopris på 259 kroner ved kjøp av 1, og en kilopris på 172,6 ved kjøp av 3. Dette sendte i praksis Meny til bunns i DinSides store pristest på dagligvarer, fordi vi ikke tar hensyn til kvantumsrabatter.

Ved vårt besøk hos Meny på Oslo City var kampanjen avsluttet, og de kunne tilby Salma til 229 kroner kiloen og laksefileten Frøya til 199 kroner kiloen. Dermed ble det to Frøya-fileter på undertegnede – akkurat det vi trengte.

Skal du slå til på alle 3 for 2 tilbud må du kanskje investere i en større fryser. Foto: Tuva Moflag Vis mer


Hos Rimi er det for tiden 3 for 2 i brøddisken, noe som er til fordel for store husholdninger. Alternativet er å kjøpe ferske brød for å legge i fryseren.

– Men da overtar du også noe av funksjonen til butikkene. Dagligvarebutikker er jo på mange måter et lager med høy omløpshastighet, som sikrer oss ferske varer når vi trenger det. Så hvorfor skal vi kjøpe en ekstra fryser og lagre ferskvarene der?

Les også: Er dette Norges flaueste rabatt?