MÅ ENDRES: 2FOR1 sine vilkår, 2FOR1 sitt salg og 2FOR1 sine priser blir nå endret, etter krav fra Forbrukerombudet. Blant annet skal det bli enklere å forholde seg til rabattkortets SMS-er, som kundene slet med tidligere.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Forbrukerombudet
MÅ ENDRES: 2FOR1 sine vilkår, 2FOR1 sitt salg og 2FOR1 sine priser blir nå endret, etter krav fra Forbrukerombudet. Blant annet skal det bli enklere å forholde seg til rabattkortets SMS-er, som kundene slet med tidligere. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/ForbrukerombudetVis mer

2FOR1 endrer urimelige vilkår

Rabattkortet fjerner svindyre gebyrer og vil følge norske lover. Over ett år etter bråket startet.

– Klagene er alvorlige.

Det sa jurist Victoria Remen i Forbrukerombudet da vi snakket med dem for ganske nøyaktig ett år siden om rabattkortet 2FOR1.

Kortet skal la kundene "oppleve verden for to, til prisen for én", men har tvert i mot gitt mange hodebry. Blant annet opplevde mange aggressive telefonselgere, regninger på 4.998 kroner ved inngåelse av medlemskap og problemer med å melde seg ut.

Les saken: Mange klager over 2FOR1 – se den lange smørbrødlisten

Over et år etter Forbrukerombudet begynte å jobbe med saken har 2FOR1 endelig endret vilkårene sine.

Ikke like dyrt


– Det var en del å ta tak i, forteller fagleder Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet i en pressemelding.

FORNØYD: - Det er en stor fordel for forbrukerne at man nå kan melde seg av ved å benytte SMS. At selskapet gjorde det unødig vanskelig for forbrukerne å melde seg ut, var uheldig, sier fagleder Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet. Foto: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerombudet Vis mer

Dette er noen av vilkårene som nå er endret:

  • Tidligere kostet det 1.200 kroner å miste det fysiske medlemskortet sitt. Dette har nå blitt redusert til maks 400 kroner.

  • DinSide viste i fjor hvordan mange slet med å melde seg ut via SMS. Nå skal tekstmeldingene bli klarere, og det skal bli enklere å melde seg av hele opplegget ved å sende standard stopp-koder.
  • 2FOR1 krevde tidligere bindingstid på tolv måneder og forhåndsbetaling av medlemsavgiften, som førte til regninger like under 5.000 kroner. Nå faktureres kundene månedlig, og man fjerner kravet om den lange bindingstiden.
  • For å få bukt med aggressiv og villedende telefonsalg, vil 2FOR1 gi nye kunder en kontrakt som må underskrives før avtalen inngås. Dette kreves av markedsføringsloven, men ifølge klager har ikke 2FOR1 alltid forholdt seg til dette tidligere.
Vi skrev om selskapet første gang i mai i fjor: – 2FOR1 er advart!

Mener de har OK omdømme

Sist gang DinSide skrev om 2FOR1 fant vi ingen i selskapet bak, Dinner For Two AS, som ville snakke med oss. Styreleder Gunvor Stamnæs ville ikke oppgi hvem selskapets daglige leder var, og markedssjef Hans Pettersen mente brevene fra advokaten til ombudet ga de svarene vi trengte.

Denne gangen går Pettersen med på å svare på våre spørsmål, så lenge han får svare skriftlig.

OMDØMMET: Treff nummer to og tre på Google handler om misfornøyde 2FOR1-kunder og tvilende utenforstående. Men markedssjef Hans Pettersen tror kundene er "OK" fornøyd. Vis mer


"At det har tatt såpass lang tid er beklagelig, men det er grunnet at dialogen med Forbrukerombudet har tatt tid. Så fort dette var fremlagt, har vi gjort tiltak for å rette oss etter dem" skriver Pettersen til DinSide.

Mange har klaget på 2FOR1 sitt telefonsalg. Pettersen skylder på et eksternt salgsselskap som "ikke svarte til forventningene". Da saken med Forbrukerombudet startet avsluttet de derfor salget, og de vil heller ikke foreløpig selge rabattkortene sine. Fokuset skal nå være "å få en enda mer fornøyd kundemasse".

– Hva tenker du om 2FOR1 sitt omdømme i kjølvannet av denne saken?

"Vi merker i markedet at den generelle oppfattelsen våre kunder sitter med er OK. Og vi tror at med de nye grepene vi har gjort vil det føre til økt kundetilfredshet" avslutter Pettersen.

Derfor kan det lønne seg å kvitte seg med alle rabattkort