ORDNER OPP: Jurist Victoria Remen i Forbrukerombudet liker dårlig at 2for1 blant annet krever 1.200 kroner for et tapt rabattkort. Nå ber hun selskapet Dinner For Two å ordne opp.  Foto: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerombudet
ORDNER OPP: Jurist Victoria Remen i Forbrukerombudet liker dårlig at 2for1 blant annet krever 1.200 kroner for et tapt rabattkort. Nå ber hun selskapet Dinner For Two å ordne opp. Foto: Bjørn-Eivind Årtun/ForbrukerombudetVis mer

2for1 - et rådyrt rabattkort

Det koster 5.000 kroner for ett år, og de krever 1.200 kroner om du mister kortet.

"Mer pågående og useriøs telefonselger har jeg ikke opplevd!"

"De ønsker å lure kunder inn og gjør det vanskelig å melde seg ut."

"Føler meg egentlig litt lurt."

"Sendte ny epost, om at dette måtte være en feil, jeg skulle da ikke betale noe! Fikk til svar at jeg nok ikke hadde lest tidligere epost godt nok..."

Alvorlige klager

Dette er noen av de mange klagene Forbrukerombudet har mottatt på konseptet "2for1". Rabattkortet skal gi deg muligheten til å "oppleve verden for to, til prisen for én". Konseptet er å gi medlemmene rabatter på utvalgte varer og tjenester, som skal gjøre det "gratis" for én av to personer i et følge. For eksempel ved å "spandere" den billigste hovedretten ved et måltid.

Derfor bør du kaste ut alle rabattkortene fra lommeboken din

Men for mange har kortet blitt en plage. Jurist Victoria Remen forteller at de har mottatt rundt ti klager hittil i år, i tillegg til klager fra tidligere.

- Og klagene er alvorlige, sier Remen til DinSide.

- Selve ideen er det kanskje ikke noe galt med, men det er noe galt med kombinasjonen av dårlig informasjon og ubalanserte avtalevilkår. Folk skjønner ikke hva de har meldt seg på.

Lang smørbrødliste

Her er noen av det Forbrukerombudet mener er galt ved 2for1 og deres vilkår:

VANSKELIG: Enkelte brukere har hatt problemer med å melde seg ut. Som denne SMS-rekken viser. Brukeren får beskjed om å sende \\\"Avmeld\\\" til nummeret for å stanse abonnementet, men det fungerer dårlig. Vis mer

  • Kortet krever en bindingstid på tolv måneder og en oppsigelsestid på tre måneder.
  • Kundene må ifølge vilkårene forskuddsbetale alt. Med en månedsavgift på 399 kroner og et etableringsgebyr på 200 kroner, betyr det en sum på 4.988 kroner ved inngåelse av nytt medlemskap.
  • Telefonselgerne ringer forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg.
  • Enkelte blir kunder av tjenesten til tross for at de aldri har bekreftet dette skriftelig.
  • Selgerne hevder at man har "vunnet" et gavekort, uten at de som blir oppringt har deltatt i noen konkurranse. Dessuten er det ikke snakk om et gavekort, men et rabattkort, som kunden først får om man inngår avtale med selskapet.

  • Rabattene som markedsføres forteller ikke om opprinnelig pris, dermed kan ikke kundene se om rabatten virkelig er 50 prosent slik det påstås. Forbrukerombudet tviler.
  • Rabattkortets vilkår og enkelte av tilbudene krever at man er over 25 år, men det selges likevel til kunder yngre enn dette.
  • Ordet "gratis" brukes i markedsføringen, uten at selskapet har dekning for dette.
  • Vil kundene avslutte medlemskapet, må de levere tilbake medlemskortet. Gjør man ikke det, eller om man mister kortet, blir man fakturert 1.200 kroner.
  • Standardavtalen forplikter kundene til å motta SMS-er for inntil 20 kroner måneden fra selskapet og partnere.
  • Enkelte kunder mottar slike meldinger også etter at de har meldt seg ut av tjenesten.

Ikke la deg lure av "salget" - slett ikke alle varer er satt ned i pris

Vil ikke snakke med DinSide

Ombudet er nå i dialog med selskapet bak rabattkortet, Dinner For Two. I brev bes det om at vilkårene endres "umiddelbart".

DinSide ringer alle selskapets kontaktpersoner, men ingen vil uttale seg. Ingen vil heller fortelle hvem som fungerer som daglig leder av selskapet.

Gjennom epost til deres kundeservice oppnår vi kontakt med markedssjef Hans Pettersen. Han vil ikke snakke med oss, og ber heller om å få tilsendt spørsmål på epost. Angivelig for å "ikke bli feilsitert". Men når han mottar spørsmålene, sier han at alt besvares i brevene fra deres advokat til Forbrukerombudet. Dette stemmer ikke, noe vi også påpeker. Men han nekter likevel.

Innrømmer feil og mangler

La oss se på hva brevene fra deres advokat Steenstrup Stordrange til Forbrukerombudet sier.

Her hevder selskapet blant annet at vilkårene ofte ikke praktiseres slik de fremgår i avtalene. Dette er ingen god unnskyldning for ombudet. Snarere tvert i mot.

GRATIS: Forbrukerombudet reagerer blant annet på at 2for1 markedsfører tilbud som gratis. Vis mer


De hevder også at enkelte av klagene dreier seg om enkeltfeil, ikke praksis.

Samtidig innrømmer selskapet en rekke av sine egne mangler. Blant annet skrives det at “informasjon som til nå har vært benyttet ikke nødvendigvis fullt ut innebærer at alle forbrukere enkelt er i stand til å sette seg inn i hva det innebærer å være ordinær medlem av fordelsprogrammet".

Du kan spare mye på å kjøpe sommerting på høsten

Selskapet lover at alt dette skal ordnes opp i. I det siste brevet kommer det også frem at bakmennene nå skal ha stanset all salg av sitt rabattkort.

"Diskusjonene med forbrukerombudet er ikke avsluttet. Vi har stanset salget til prosessen er avsluttet" skriver Pettersen i Dinner For Two til DinSide.

Får ny sjanse

Tilbake hos Forbrukerombudet er jurist Victoria Remen spent på hva som skjer videre.

- I utgangspunktet har vi fått veldig positive svar. Det er fint å si de vil innrette seg, men vi er spente på å se hvordan, forteller hun.

Dinner For Two, som i fjor hadde et driftsresultat på nesten 1,3 millioner kroner, får nå én sjanse til å vise at de har endret seg.

Er ikke ombudet fornøyd, vil de vurdere å gå videre med saken.