25 veier til en yngre kropp

Føler du deg eldre enn du er? Her er 25 enkle tips som kan gi deg en yngre kropp:

Sitter timevis foran PC-en hverdag. Frokost fra 7-11 på vei til jobb, middag fra Deli de Luca, Burger King eller i beste fall Fjorland. Late timer foran TV-en om kvelden. Festing, drikking og røyking i helgen.

Det er ikke rart kroppen tærer raskt på årene.

Men det er heldigvis ikke for sent å gjøre noe med dette. Her er 25 tips som ikke bare vil få kroppen til å se yngre ut igjen, men som også kanskje gir deg noen ekstra år på baken.

1) Gi lungene dine en real treningsøkt.
En amerikansk studie viser at lungekapasiteten reduseres med opptil 6 prosent for hvert tiår inntil vi blir 70 år gamle, deretter med 20 prosent for hvert tiår. Regelmessig kondisjonstrening øker lungekapasiteten med opptil 25 prosent.

2) Røykfri.
Halvparten av røykere dør av sin usunne vane. De vanligste årsakene er diverse kreftformer som lungekreft. Lungekapasiteten øker med ti prosent bare ni måneder etter at røyken kuttes. Etter 10 år halveres risikoen for å dø av lungekreft. Røyking kan også forårsake hjertesykdom, tidlig aldring av hud og tannkjøttsykdom. Her er flere gode grunner til å kutte røyken:

3) Pust rolig.
Puster du raskt og stresset reduseres mengden med oksygen i kroppens celler. Det kan føre til hodepine, svimmelhet og angst. Ideelt skal du puste 12-14 ganger per minutt, dype pust fra magen.

4) Hold vekten.
Bærer du på for mange kilo er det en tung belastning for leddene dine. Noen bruker BMI-måling for å se om de er overvektige, men enkelte eksperter er imidlertid kritiske til slik måling. Kanskje badevekten gir deg det rette svaret?

5) Bygg opp muskulaturen.
Ved å bygge muskler i kroppen gjør du leddene dine en skikkelig tjeneste. I en studie på menn mellom 60-72 år doblet de muskelstyrken ved å trene regelmessig i 12 uker.

6)Bedre holdning.
Dårlig holdning kan føre til smerter, som igjen kan påvirke bevegeligheten og fleksibiliteten. Reduser risikoen for dette med treningsformer som er bevist på hele kroppen, inkludert pust, som yoga eller pilates.

7) Oljeskift på kroppen.
Kroppen trenger olje, akkurat som bilen. Omega-3-fettsyrer smører kroppen rikelig og finnes blant annet i fet fisk, valnøtter, linfrø.

8) Fy, fy til dårlige dietter.
En av tre kvinner over 50 år, og en av tolv menn over femti får osteoporose. Mange dietter begrenser melkeinntaket. Melk, i tillegg til fet fisk, er viktig for å opprettholde sunne og sterke ben, og inneholder benbyggende mineraler som kalsium, magnesium og sink.

9) Ut i solen.
For at kroppen skal produsere vitamin D er den avhengig av litt sol. Dette vitaminet er viktig for sunn benhelse. Men det betyr ikke at du skal steke timevis i solen hver dag. Det holder med ti minutter om dagen på sommeren, med solbeskyttelse, men aldri ikke mellom klokken 11 og 15.

10) Nei til all fy-mat og drikke.
Røyk, alkohol, kaffe og sukker forstyrrer kroppens evne til å oppta næringsstoffer, og kan blant annet øke risikoen for osteoporose.

11) Gå til jobben.
Trening der du bruker kroppen din øker bentettheten. En studie viser at kvinner som går tre ganger i uken har 30 prosent lavere risiko for hoftebrudd.

12) Sterkere hjerte.
Homocysteine er en aminosyre i blodet som øker risikoen for hjertesykdom og kolesterol. For å redusere mengden med denne aminosyren, spis mat som er rik på vitamin B, magnesium og sink, som kjøtt, fisk, egg og melk.

13) Pass på blodtrykket.
Sørg for å ha et normalt blodtrykk. Da reduserer du risikoen for hjerte- og karsykdommer. Det er viktig å sjekke blodtrykket regelmessig.

14) Ikke stress.
Folk som stresser har tre ganger så stor risiko for å få hjertesykdom i tidlig alder, ifølge en amerikansk studie. Stress øker blodtrykket. Gode måter å redusere stress på er gjennom trening, meditasjon og sex.

15) Undersøk hjertet.
Gå til lege og sjekk helsetilstanden. Hvis du har for høyt kolesterol kan legen gi deg statiner, som blokkerer kroppens egenproduksjon av kolesterol.

16) Solkrem. Det er viktig å bruke solkrem med høy faktor som beskytter mot UVA-stråler. Og ikke bruk den gamle kremen du kjøpte for fem år siden. Da kan det være på tide å investere i en ny solkrem!

17) Mindre sukker.
Sukker har evnen til å gjøre kollagen stivt. Kollagen er et fiberprotein som holder huden ung og spenstig.

18) Skjønnhetssøvn.
Sørg for å få nok søvn. Når du sover repareres cellene i kroppen. Ved søvnmangel forstyrres humøret ditt, i tillegg til hjernefunksjonen. Sørg for å få mellom 6-7 timer med søvn. Her er ti tips for bedre søvn!

19) Gi huden næring.
Bruk en fuktighetskrem som inneholder vitamin A, C og E, som reduserer tidlig aldring. I tillegg mener eksperter at det er fornuftig å spise mellom syv og ni porsjoner med frukt og grønnsaker om dagen, og ikke bare fem.

20) Beskytt øynene.
Bruk solbriller med UV-beskyttelse. Brillene bør også beskytte mot UVA- og UVB-stråler.

21) Spis grønt.
Grønn frukt og grønnsaker som kiwi, spinat og salat inneholder karotenider, som beskytter øynene i sola.

22) Tanntråd hver dag.
Bruk tanntråd hver dag. Dette reduserer risikoen for sykdom i tannkjøttet, som kan føre til løse tenner. Test om du tar godt vare på tennene dine:

23) Hvite tenner.
Lyst til å se ung ut? Da gjelder det å holde tennene hvite! Puss tennene to ganger om dagen, men aldri innen en time etter at du har spist. For matsyre mykgjør emaljen.

24) Hold deg i form.
Regelmessig trening reduserer risikoen for demens med inntil 40 prosent. Bare det å gå 15 minutter, tre ganger i uken, er tilstrekkelig for å øke blodstrømmen i hjernen.

25) Mentalt vedlikehold. Hold hodet ditt aktivt så reduseres risikoen for Alzheimer sykdom. Løs kryssord eller sudoku eller legg puslespill.

(Kilde: The Mirror)

 

Mozon.no, 08.09.2006