Med boligkreditt kan du være din egen banksjef. Men det koster hvis du har hatt avtalen lenge. Foto: Tuva Moflag
Med boligkreditt kan du være din egen banksjef. Men det koster hvis du har hatt avtalen lenge. Foto: Tuva MoflagVis mer

2.000 kroner for tilgang i nettbanken

Kunder som opprettet de første rammelånsavtalene hos Nordea må betale dyrt.

Rammelån, eller boligkreditt, har blitt et populært produkt blant norske bankkunder. Tall fra Finansnæringens Fellesorganisasjon viser at mer enn hvert fjerde lån med pant i bolig er et rammelån. DinSide har tidligere skrevet at rammelån gir den beste renten på bufferen din.

Med rammelån kan du selv ta rollen som banksjef, og endre størrelsen på lånet i takt med ditt eget behov. Men noen "banksjefer" har dårligere arbeidsverktøy enn andre – det fikk Nordea-kunde Gjermund Lien erfare.

Fikk gebyrsjokk

Gjermund Lien har vært kunde i Nordea siden slutten av nittitallet. Han forteller at han har vært fornøyd med banken den tiden han har vært kunde. Lien var tidlig ute med rammelån og hadde hatt nettbank i flere år da han opprettet rammelånet.

– Jeg synes det var tungvint at jeg måtte ringe kundeservice for å overføre mer penger fra lånet til brukskontoen. Men da jeg opprettet avtalen, forsikret selgeren at dette ville bli tilgjengelig i nettbanken etter hvert som denne funksjonaliteten kom på plass hos Nordea, forteller Lien til DinSide.

Gleden var derfor stor da Lien i forbindelse med et telefonbesøk i banken, fikk bekreftet at rammelånet nå kunne betjenes fra nettbanken. Sjokket ble desto større da Nordea opplyser om at en helt ny låneavtale måtte opprettes, med etableringsgebyr på 2.000 kroner.

– Jeg kan ikke med mine beste evner skjønne nødvendigheten av å kreve et slikt gebyr bare for å få lov til å følge med i utviklingen. Og Nordea kaller seg gebyrfri, sier en oppgitt Lien.

Les også: Gjensidige øker gebyrene for bankbruk.

Jørgen Lønnquist i Nordea sier har tar poenget. Men gjør de noe med det? Foto: Nordea Vis mer


Straffer trofaste kunder

Jørgen Lønnquist, kommunikasjonsrådgiver i Nordea, sier at han forstår poenget til Lien. Han forklarer Nordeas gebyrer slik:

– Vi har satt gebyrene våre basert på hvor mye jobb det er for rådgiveren å gjøre endringene. Å bytte fra et nedbetalingslån til en boligkreditt koster 2.000 kroner. Boligkreditt er et avdragsfritt lån, og derfor krever endringen en ny kredittvurdering, noe som er like mye arbeid som med et nytt lån, forklarer Lønnquist.

På endring fra gammelt til nytt rammelån, betaler riktignok Nordea-kundene like mye, selv om det ikke er behov for en ny kredittvurdering.

– Å endre fra den gamle typen boligkreditt til ny boligkreditt med tilgang i nettbanken medfører også et gebyr på 2.000 kroner. Når vi har satt gebyrsatsene har vi måtte standardisere satsene for mange endringer og da kan vi komme i en situasjon hvor det blir noen skjevheter, innrømmer Lønnquist.

Vurderer å bytte bank

Lien forteller at når han må ut med et så stort gebyr, sjekker han like godt hva slags tilbud han kan få fra andre banker.

– Jeg har bedt om tilbud fra SpareBank1, Fokus Bank og Storebrand Bank gjennom penger.no. Når jeg har fått inn alle tilbudene, skal jeg gjøre en totalvurdering opp mot Nordea, sier Lien.

Nordea forteller at flere og flere får tilgang til rammelånet i nettbanken. Eksempelvis ved at man tar opp nytt lån ved boligbytte.

– Per i dag har cirka 60 prosent av kundene våre med boligkreditt tilgang til denne gjennom nettbanken. Dette tallet øker betraktelig for hver måned, avslutter Lønnquist.

Spørsmålet er hvor mange kunder Nordea mister underveis, som følge av denne gebyrpolitikken.

Les også: Dagens beste boliglånstilbud.

Alle lån på nett


Aud-Helen Rasmussen, informasjonssjef i DNB, forsikrer at alle DNBs kunder har tilgang til sine rammelån via nettbanken.

– Hele poenget er jo at du kan være din egen banksjef. Du kan sette inn og ta ut penger akkurat som det passer deg, og det gjøres enkelt i nettbanken, forteller Rasmussen.

Etableringsgebyret for et nytt rammelån i DNB er 1.750 kroner. Det samme betaler også eksisterende kunder som skal endre fra vanlig nedbetalingslån, til et rammelån.