Yoga er ut, mens styrketrening, balansetrening og personlige trenere er in. Foto: Colourbox
Yoga er ut, mens styrketrening, balansetrening og personlige trenere er in. Foto: ColourboxVis mer

20 fitness-trender for 2009

Se hva du har i vente.

Her er fitness-trendene for 2009, rangert av 1.540 eksperter sertifisert av American College of Sports Medicine (ACSM), ifølge Web MD.

Det er tredje året på rad at institusjonen presenterer en rangert liste over kommende års fitness-trender, og på topp i år, som i fjor, er viktigheten av erfarne og utdannede fitness-eksperter.

Spørreskjemaene ble distribuert til ACSM-sertifiserte helse- og fitness-eksperter verden over, og i svarbunken var bidrag fra respondenter fra seks kontinenter. Ekspertene hadde fått 35 mulige trender de skulle rangere, og nå offentliggjør altså ACSM listen med de 20 trendene som ble rangert på toppen.

Yoga har vært en av trendene som har rangert ganske høyt oppe på listen (på 10. plass i 2007), men dette er ifølge trendlista for 2009, på dalende fot. Yoga havnet på 21.-plass for neste års trender.

Trender: Slik skal du trene i høst

Trener du?

Trener du jevnlig, og i så fall hvor mye? (Avsluttet)
Ja, trener tre-fire ganger i uka(53%)
Ja, trener to ganger i uka(18%)
Trener hver dag(15%)
Trener ikke(8%)
Ja, trener en gang i uka(6%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


1. Utdannede og erfarne fitness-eksperter:Sertifisering og akkreditering for helse- og fitness-programmer og eksperter blir mer vanlig. Denne trenden var også på topp i fjor.

2. Barn og overvekt:Fitness-programmer rettet mot overvekt hos barn er en topp trend for tredje året på rad, i undersøkelsen fra ACSM. For første gang ser det ut til at dagens barn og unge ikke vil kunne leve like lenge som sine besteforeldre, etterhvert som stadig flere blir overvektige. Denne trenden har samme plassering for 2009 som den hadde for året som snart er slutt.

Frykter fedmeepidemi i Norge

3. Personlig trener:Trenden med personlige trenere fortsetter, og holder stand på 3.plass, etter hvert som personlige trenere stadig blir mer vanlig og tilgjengelig for folk flest.

4. Styrketrening:Det er ikke bare kroppsbyggere og spesielt interesserte som løfter vekter og bygger styrke; stadig flere "vanlige" folk innlemmer dette som en del av treningsprogrammet sitt. Både menn og kvinner løfter vekter; det å holde seg sterk selv om man blir eldre er i stadig større grad motivasjon for treningen.

5. Core-trening:Core-trening er trening for kjernemuskulaturen. Denne trenden handler om å styrke musklene i mage og rygg, for å stabilisere ryggraden.

Slik kan du trene core hjemme

6. Fitness for eldre voksne:Denne trenden inkluderer aldrende småbarnsforeldre, svake eldre som ønsker å bli sterkere for daglige oppgaver, aktive eldre, og profesjonelle atleter.

7. Pilates:Gjøres på en matte eller med spesialutstyr. Pilates trener kjernemuskulaturen og forbedrer bøyelighet og holdning.

8. Stabilitetsball:Disse store, oppblåsbare ballene, også kalt balanseballer, brukes til mye - blant annet armhevinger. Å greie å holde kroppen stabil på ballen, er også en del av utfordringen.

9. Sports-rettet trening:Denne trenden handler om atleter som trener utenfor sesong, for å bygge styrke og utholdenhet.

10. Balansetrening:Her kan du bruke forskjellige former former for balansebrett og annet for å bedre balansen. Dette er en trend for folk i alle aldre.

11. Funksjonell fitness:En runde med funksjonell fitness forbereder kroppen din for daglige aktiviteter, som å løpe til bussen eller løfte handleposene. Her handle det om mer enn å gli avgårde på ellipsetreneren.

12. Omfattende helseprogrammer på jobben:Denne trenden handler om å forbedre jobbtakernes helse, og å få ned arbeidsgivernes helsekostnader.

13. Velvære-coaching:Velvære-veiledere støtter klienter på deres vei til å gjøre endringer i sin atferd, og for bedre velvære.

14. Insentiv-programmer for jobbtakere:Noen arbeidsgivere gir sine ansatte insentiver til å gjøre helsemessig gunstige forandringer i livene sine.

15. Resultatbaserte målinger:Trenden er å måle fremgang mot fitness-mål.

16. Spinning:Spinningtimer har vært med en stund, men er fremdeles populære.

17. Legehenvisninger:Leger henviser pasienter i økende grad til helse- og fitness-fasiliteter, ifølge undersøkelsen fra American College of Sports Medicine.

18. Trening og vekttap:Fornuftige eller sensasjonelle, de fleste diettene innebærer råd om trening, heter det i undersøkelsen.

19. Personlig gruppetrening:Grupper på to eller tre kan ofte få rabatter fra personlige trenere.

20. Nye markeder:Det antas at 80 prosent av amerikanerne ikke trener regelmessig, så her er det antatt at idrettslag, kommersielle aktører etc. vil gjøre sitt for å trekke denne gruppen ut av sofaen og inn i treningshallen (eller ut i løypa).

Kilde: WebMD og American College of Sports Medicine.