Markedsføring på nettsiden som her er noe annet enn når reklamen adresseres direkte til mindreårige. Foto: MBC-senteret.no
Markedsføring på nettsiden som her er noe annet enn når reklamen adresseres direkte til mindreårige. Foto: MBC-senteret.noVis mer

16-åring fikk tilbud om botox

- Jeg regner med at vi nå slipper mer av dette, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Tilbud om restylane og botox ble adressert direkte hjem i posten til en 16 år gammel jente. En slik direkte kjøpsoppfordring er forbudt og i strid med god markedsføringsskikk .

Det likte farens jente, Otto Haug, svært dårlig.

– Så alvorlig at det bør reageres, skriver Haug i klagen til Forbrukerombudet.

Det er ombudet fullstendig enig i:

– Uetisk og ulovlig, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Fristet med gavekort

MBC-senteret sendte 16-åringen markedsføring for kosmetisk behandling, sammen med et gavekort på 1.000 kroner, som ville gå til de tre første som meldte seg på behandlingen.

– Dette er veldig betenkelig og en uting, sier fagleder i Forbrukerombudet Tonje Hovde Skjelbostad til DinSide.

>>> Denne sex-kampanjen ble forbudt

Reagerer sterkt: Forbrukerombud Gry Nergård Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Forbud mot direkte kjøpsoppfordring

Markedsøringslovenn forbyr direkte kjøpsoppfordringer til mindreårige. Markedsføring sendt direkte til mindreårige ved adressert post vil alltid utgjøre en direkte kjøpsoppfordring.

Forbrukerombudet reagerer også på at et «gavekort» på 1.000 kroner på en valgfri behandling fulgte med markedsføringen. Gavekort er et lokkemiddel som særlig appellerer til aldersgruppen og som forsterker den direkte kjøpsoppfordringen.

>>> Lover premier - men denne konkurransen er svinedyr

Nører opp under kroppsfiksering

Forbrukerombudet mener markedsføring av kosmetiske behandlinger direkte rettet til ungdom er egnet til å nøre opp under unges usikkerhet rundt kropp og utseende.

- Markedsføring som spiller på usikkerhet ved utseende, er problematisk i seg selv. At dette i tillegg er direkte rettet mot unge i en sårbar alder, er uetisk, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Selskapet har nå bekreftet at utsendelsen skyldes en feil, og at det ikke skal gjenta seg. Jeg synes likevel det er viktig å sende et signal om at denne typen utsendelser er problematiske – og jeg regner nå med at vi slipper å se mer av dette, sier Nergård.

MBC-senteret beklager

Avsenderen, MBC-senteret, beklager overfor Forbrukerombudet i en e-post:

Vi beklager at et av gavekortene ble sendt til en ung mindreårig pike på 16 år. Vi vet ikke grunnen for dette, da vi hadde et firma som oversendte filen til Allkopi med navn og
adresse på kvinner 35-45 +. Det var det vi var lovet.

Vår målgruppe er ikke unge jenter, men voksne damer fra 35 år og oppover.
Vi beklager igjen, og vil også bekrefte at vi har informert de som sendte listene med navn og de som printet de ut om feilen.

Det har så langt ikke lykkes DinSide å få en egen kommentar fra MBC-senteret, men vi oppdaterer saken når/dersom dette kommer.