15 tips for god søvn

Søvn lader batteriene våre, men det er viktig å sove riktig. For lite kan gjøre deg syk og for mye kan gjøre deg groggy.

Hver tredje nordmann har en gang i blant problemer med å sove. Det kan gjøre oss syke.

1. Hvorfor er det så viktig å få riktig mengde med søvn?
Kroppen vår hviler og reparerer seg når vi sover. Halvparten av søvnen er en dyp søvn som sørger for at kroppen og hjernen vår lader seg opp igjen.

Den andre halvparten kalles REM (Rapid Eye Movement)-søvnen, som er da vi drømmer.

Underskudd på søvn svekker immunforsvaret, og kan gjøre oss syke. Det kan også svekke konsentrasjonen og gjøre oss klumsete og irritable.

2. Hvor mye burde jeg sove?
Mellom syv og åtte timer er det optimale. Forskning viser at de som sover mindre enn seks timer lever kortere enn de som sover lengre.

Og å sove altfor lenge - for eksempel sier Penelope Cruz at hun trenger å sove 15 timer hver natt - er ikke særlig bra det heller. Da kan du våkne å kjenne deg deprimert.

3. Er dette likt for alle aldre?
Barn trenger mer søvn, men hvis du er mellom 25 og 50 år er syv-åtte timer normalt. Eldre mennesker trenger ofte mindre søvn.

4. Har du noe å si når jeg legger meg?
Det ideelle er å legge seg før midnatt. Det er da man har den beste søvnkvaliteten.

Men å venne seg til et fast søvnmønster er det viktigste. Hvis du legger deg til samme tid hver kveld kommer kroppen inn i en rutine - og det er bra.

5. Hva om jeg jobber kvelds- eller nattskift?
Prøv å venn deg til så mye rutine som mulig. Bruk solbriller på veien hjem og slå på lyset når du kommer inn. Det vil lure kroppen din til å tro at det er mørkt og på tide å legge seg.

6. Hvordan vet jeg at jeg har sovet godt?
Hvis du våkner av deg selv - uten vekkerklokke - er det et godt tegn på at du har sovet nok.

Også hvis det tar fem minutter eller mindre før du er våken og klar til å gå har du hatt en god natts søvn.

7. Hva skjer hvis jeg blir forstyrret mens jeg sover?
Hvis du sover ujevnt en gang i blant gjør ikke det så mye, men hvis det skjer ofte kan det føre til trøtthet og dårligere hukommelse. Det kan lønne seg å ta igjen den tapte søvnen i løpet av dagen.

8. Hvordan kan jeg sovne igjen etter å ha blitt vekket om natten?
Hold deg i senga, lukk øynene og tenk på noe som gjør deg rolig. Hvis det ikke holder kan du stå opp og gå på do, eller drikke et glass vann - uten å skru på lyset.

Hvis heller ikke det hjelper - stå opp i en time, og prøv å legg deg igjen.

9. Og hvis det ikke hjelper heller?
Da kan du lide av insomnia, eller søvnløshet. To tredeler av oss lider av det en eller annen gang i løpet av livet.

Det har vanligvis noe å gjøre med stress eller bekymring.

Hvis søvnløsheten varer noen uker bør du kontakte fastlegen og sjekke at det ikke er noe galt.

10. Hva kan jeg gjøre for å være sikker på å sove godt?
Kroppstemperaturen din synker langsomt fra omtrent klokka seks på kvelden for å gjøre deg klar til å sove.

Ikke dra på helsestudio sent om kvelden, da det vil heve temperaturen. Det er heller ikke lurt å spise sterkt krydret mat.

Kjøp deg en god madrass og komfortabelt sengetøy.

Prøv å ikke røyk fire timer før du legger deg, siden nikotin er et stimulerende middel som vil holde deg våken.

Hvis du har hatt problemer med å sove en stund kan du prøve et naturlegemiddel. Flere urter har dokumentert effekt på søvnproblemer, og den mest anerkjente er valeriana.

11. Hva om jeg er full når jeg legger meg?
Drikk mye vann for å blande ut alkoholnivået i blodet.

Du blir nødt til å stå opp for å gå på do, men du kommer til å sove bedre.

12. Burde jeg sove med vinduet åpent?
Det er alltid bra å ha god ventilasjon på soverommet.

Du bør også skru av ovnen om natten. Kroppen din vil selv regulere temperaturen mens du sover.

13. Kommer et varmt bad til å hjelpe meg å sove?
Nei. Det kommer til å holde deg våken.

Ideelt sett bør du ta et varmt bad tidlig på kvelden for å slappe av i musklene.

14. Hva med å lese på senga?
Hvis du sover godt gjør det ikke noe om du leser på senga. Men hvis du sover lett, anbefaler ekspertene at du bruker senga kun til å sove og ha sex i.

15. Hjelper sex meg til å sove?
Det vil hjelpe deg til å slappe av, og burde hjelpe deg med å sove. Men ikke overdriv, for da kan den høye kroppstemperaturen holde deg våken.

Mozon.no