Husk å sette deg inn i returrettigheter, fraktkostnader og liknende før du velger nettbutikk. Foto: PantherMedia
Husk å sette deg inn i returrettigheter, fraktkostnader og liknende før du velger nettbutikk. Foto: PantherMediaVis mer

143 norske nettbutikker testet

Se hvilke norske nettbutikker som gir deg best informasjon.

Handler du mye på nett, er det viktig å vite at nettbutikkene gir deg det du har krav på, og informerer deg om dine rettigheter.

For det er det ikke alle nettbutikker som gjør, viser Forbrukerrådets undersøkelse av 143 norske nettbutikker.

– Vi ser at mange av butikkene faktisk bryter loven. Andre gir ufullstendige opplysninger, som kan gjøre det vanskelig for forbrukerne å orientere seg om hva de har rett til, sier regiondirektør Jo Inge Bjørntvedt i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Dette har de undersøkt

For å undersøke de 143 nettbutikkene nærmere, har Forbrukerrådet stilt dem 10 kontrollspørsmål om rettigheter og krav.

Omkring 20 prosent av butikkene hadde feil svar på flere enn halvparten av kontrollspørsmålene. Én nettbutikk, nærmere bestemt Via Victoria, fikk anmerkninger på samtlige kontrollspørsmål.

Bransjemessig var det nettbutikker som selger sko og barneutstyr, som fikk dårligst resultater i undersøkelsen.

Jevnt over gjør butikkene det relativt bra på kontaktinformasjon, men er tilbakeholdne med å fortelle om forbrukernes rettigheter. Blant annet har man som netthandler en angrefrist på 14 dager, noe man ikke har ved kjøp i en fysisk butikk. I tillegg gir enkelte nettbutikker ekstra lang angrerett på eget initiativ.

– Det som mangler av rettighetsinformasjon, går gjerne på hva du gjør hvis det er noe galt med det du har kjøpt, eller du rett og slett angrer deg, påpeker Bjørntvedt.

Samtidig var det elleve nettbutikker som ikke fikk noen anmerkninger av Forbrukerrådet, deriblant Elkjøp og Multicom.

Les også: Nå kan du bli nettkunde hos IKEA, men pass på fraktprisene

Nettbutikker med best resultater

  • ayurved.no
  • blivakker.no
  • blush.no
  • elkjop.no
  • ellos.no
  • flust.no
  • gmax.no
  • multicom.no
  • nordicnaturals.no
  • smykkeronline.no
  • treningspartner.no
  • Nettbutikker med flest anmerkninger

  • viavictoria.no
  • ansiktspleie.com
  • familia-antikvariat.no
  • nbfbildeler.no
  • veromoda.no
  • Her finner du den fullstendige oversikten over nettbutikkene som har blitt undersøkt.

    Les også: Slik blir du svindlet på Finn.no

    Unngå nettsvindel når du handler

    Samtidig som stadig flere handler på nett, blir det også mer nettkriminalitet.

    Ifølge Symantec Norge blir 18 personer rammet av nettkriminalitet rundt om i verden hvert sekund, noe som i løpet av én dag betyr 1,5 millioner nye offer. Det gjennomsnittlige økonomiske tapet per offer er omlag 1.150 kroner.

    Blant annet falske nettbutikker er et av triksene nettsvindlere bruker for å lure nettshoppere.

    – Tidligere var det langt enklere å se hvilke nettsider, meldinger og annonser som var falske. Nå har imidlertid svindlerne økt kvaliteten på sine fremstøt betraktelig. De nettkriminelle har også blitt betraktelig bedre til å segmentere og spisse seg inn mot utvalgte målgrupper på nettet, sier Kim Olsen, Nortonansvarlig for Symantec Norge i en pressemelding.

    De gir følgende råd for å unngå svindel før jul:

    • Bruk alltid sikre og troverdige nettbutikker. En sikker side kjennetegnes av ”hengelås-symbolet” i nettleserens adressefelt.
    • Vær forsiktig med alle e-poster du får fra ukjente avsendere og med tilbud som virker for bra til å være sant.
    • Ikke gi ut privat og sensitiv informasjon til ukjente.
    • Beskytt mobilen! Ha mobilen beskyttet med pin-kode og ha en sikkerhetsapplikasjon som krypterer informasjon fra mobilen din. Trådløse nett er ikke automatisk trygge.