Ikke helt i form i dag? Foto: colourbox.com
Ikke helt i form i dag? Foto: colourbox.comVis mer

12 myter om bakrus

Hjelper det egentlig å spise før man legger seg - eller må man bare bite tenna sammen og angre på at man tok den siste drinken?

Mytene om bakrus er gjerne like mange og fantasifulle som drinkene som forårsaker den. Noen sverger til alkohol som den beste kuren, mens andre spiser pasta og knasker smertestillende før de legger seg. Men hjelper det? WebMD.com har sett på 12 klassiske bakrusmyter - og tatt livet av dem, én etter én.

Les også: Leger slår hull på julemytene

MYTE 1: Bakrus er ikke farlig

FAKTA: Som kjent er alkohol gift for kroppen, og bakrus er egentlig kroppens reaksjon på å ha blitt alkoholforgiftet. Drikker du mye på én gang blir det sentrale nervesystemet påvirket. Alkoholen tukler også med hjernens kjemiske sammensetning, noe som fører til hodepine, svimmelhet og kvalme. I tillegg sender alkoholen deg på toalettet så ofte at du blir dehydrert.

Dagen derpå må du betale for denne ubalansen i form av for eksempel dundrende hodeverk, utmattelse, munntørrhet og/eller ømfintlig mage. For ikke å snakke om et immunforsvar som er nede for telling.

Les også: Du kan få slag av stupfylla

MYTE 2: Det er ingen forskjell på menn og kvinner

Innse det - hvis du er kvinne, tåler du rett og slett ikke like mye som dine mannlige kompiser. Foto: colourbox.com Vis mer


FAKTA: Hvis du er kvinne bør du ikke ta helt av selv om det er Ladies' Night eller du blir påspandert alt du vil ha. Hvis en kvinne og en mann (med samme vekt) drikker samme mengde alkohol, vil kvinnen sannsynligvis få større effekt av alkoholen (og dermed mer bakrus) enn mannen.

Les mer: Kvinner får flest tømmermenn

Og det finnes det også en grunn til: Menn har mer vann i kroppen enn det kvinner har, noe som gjør at alkoholen tynnes mer ut hos mannen. Hos kvinnen hoper derimot alkoholen seg mer opp i blodstrømmen.

MYTE 3: Bare fyllebøtter får bakrus

FAKTA: Sjansen for en kraftig bakrus øker nødvendigvis proporsjonalt med mengden av alkohol man drikker, men man trenger ikke å ha vært dødelig påseilet kvelden før for å være dårlig dagen derpå. Kroppssammensetningen bestemmer hvor mye alkohol som skal til for at man får bakrus, og for noen er et par drinker nok til at man får tømmermenn dagen etter.

Kjenner du deg igjen i dette, er et godt råd å drikke vann eller en annen alkoholfri drikk mellom hver alkoholenhet. Det hindrer deg i å bli dehydrert, og reduserer den totale mengden alkohol du drikker.

Les også: Unge tåler fylla best

MYTE 4: Vin er det beste valget for å unngå bakrus

Rødvin er ikke det du bør satse på hvis du vil unngå bakrus. Foto: colourbox.com Vis mer


FAKTA: Rødvin inneholder tanniner, som man vet at kan utløse hodepine hos noen mennesker. Brunt brennevin, som for eksempel whisky, har også rykte på seg for å forårsake mer pinefulle bakruser. Så hvis du vil unngå bakrus neste morgen bør du i stedet drikke øl og blankt brennevin, som for eksempel vodka og gin.

Les også: Slik unngår du hodepinevin

MYTE 5: Det er lurt å drikke light-drinker

FAKTA: Det er nok en god idé å sippe til light-drinker hvis poenget er å få i seg minst mulig kalorier - men ikke hvis du prøver å unngå bakrus. Forskning antyder faktisk at det å drikke fruktjuice og andre sukkerholdige drikker kan redusere bakrusen.

Les også: Advarer mot lettbrus

MYTE 6: Øl og vin gjør fin, vin og øl gir krøll

Hvordan var det nå? Skulle det være noen bestemt rekkefølge på dette? Foto: colourbox.com Vis mer


FAKTA: Det er hva og hvor mye du drikker, og ikke hvilken rekkefølge du drikker det i, som har betydning. Når det er sagt, kan rekkefølgen selvsagt ha innvirkning på hvor mye du drikker. Hvis du for eksempel begynner med en drink, for så å gå over til å drikke øl resten av kvelden, senker du hastigheten på alkoholinntaket.

Hvis du derimot går over fra øl til shotter, øker du hastigheten på alkoholinntaket. Med andre ord fører for mye sprit til at du blir dårlig dagen etter – uansett om du begynte med øl eller ei.

Les også: Ti myter om alkohol

MYTE 7: Spis pasta før du legger deg

FAKTA: Det hjelper dessverre ikke å spise pasta før sengetid, og det er det to grunner til. For det første hjelper det ikke å spise etter at du allerede har blitt full. Maten må nemlig være i magen før du begynner å drikke for at den skal ha noen effekt. For det andre er det forskjell på hvilken type mat som senker farten på alkoholopptaket mest – all mat setter ned farten, men særlig fett gjør at alkoholen tas langsommere opp.

Så hvis du spiser fettrik mat før du begynner å drikke, kan du kanskje slippe tømmermennene dagen derpå. Og det er én ting du kan gjøre før du legger deg for å ta toppen av den verste bakrusen: drikk vann, så slipper du å våkne opp fullstendig dehydrert neste morgen.

Les også: Slik overlever du bakrusen

MYTE 8: Ta smertestillende før du legger deg

Det er ikke noe poeng i å hive innpå med smertestillende før du sovner. Foto: colourbox.com Vis mer


FAKTA: Reseptfrie smertestillende tabletter når sitt høydepunkt fire timer etter at du tar dem, så da hjelper det lite å ta dem før du legger deg, da effekten vil være borte neste morgen. Da er det et bedre tips å ta smertestillende når du våkner.

Les også: Bakrusmedisiner på super'n fra 1. januar 2009

Du bør unngå å ta smertestillende som er basert på medikamentet paracetamol (som for eksempel Paracet og Pinex) etter en fuktig natt på byen. Alkohol forstyrrer måten leveren behandler paracetamol på, noe som kan føre til betennelse i leveren og permanent skade.

MYTE 9: Alkohol gjør at du sover bedre

FAKTA: Alkohol forstyrrer søvnen. En kveldsdrink kan kanskje gjøre det lettere å sovne, men alkoholen gjør søvnkvaliteten dårligere. Du bruker for eksempel mindre tid i den viktige REM-fasen, og du vil ofte våkne for tidlig. Hvis du har tatt deg ei skikkelig rotbløyte, vil dessuten bakrusen kanskje sette inn i den siste delen av natta, noe som kan gjøre at du ikke får sove igjen.

Les mer: Sov bedre

MYTE 10: Alkohol er den beste kuren mot bakrus

På'n igjen dagen derpå? Foto: colourbox.com Vis mer


FAKTA: Noen sverger til en ny øl for å unngå bakrus når man våkner dagen derpå, men det eneste dette i beste fall bidrar til er å utsette bakrusen. De verste bakrussymptomene får man nemlig når alkoholinnholdet i blodet synker til null. Det eneste en frokostøl dermed gjør, er å flytte dette tidspunktet til litt senere på dagen.

Les også: Å overleve fyllsyken

Hvis du føler at du ikke klarer deg uten en øl dagen derpå, kan det kanskje være en idé å ta en tur til legen for å diskutere om du kan være i ferd med å utvikle en alkoholavhengighet.

MYTE 11: Kaffe tar knekken på bakrusen

FAKTA: Kaffe gjør deg bare mer dehydrert, så det kan faktisk gjøre bakrusen enda verre. Etter en kveld på byen bør du egentlig unngå alt som inneholder koffein. Drikk vann og sportsdrikker i stedet, så fyller du opp med både væske og elektrolytter (som du mistet kvelden før). Dette er spesielt viktig hvis du har vært så uheldig å kaste opp.

Les også: Kaffe krymper puppene

MYTE 12: Urtepiller hjelper mot bakrus

FAKTA: Britiske forskere har gått gjennom alle studier som har blitt gjort på såkalte ”bakruspiller”, som inneholder for eksempel gjær- og artisjokkekstrakt, og konkludert med at det ikke finnes noen gode bevis for at de virkelig fungerer.

Andre britiske forskere fant derimot at et ekstrakt av ”ugresset” fikenkaktus faktisk kan redusere munntørrhet og kvalme i forbindelse med bakrus - men det tok ikke knekken på de fryktede tømmermennene.

Den eneste kuren mot bakrus som har vist seg å faktisk fungere er tid. Med andre ord - du får bare bite tenna sammen og drikke litt mindre neste gang.

TEST: Hvor fyllesyk er du?

INGEN MYTE: Alkoholforgiftning

Alkoholforgiftning kan være dødelig. Hvis du ser noen som kaster opp gang på gang eller svimer av etter å ha drukket tett, kan det være på sin plass med en tur til nærmeste akuttmottak. Det er lett å avfeie slikt som prisen man må betale for å drikke for mye, men uten hjelp kan man altså havne i sjokk eller bli alvorlig dehydrert.