11 veier til ungdom

Mange bruker tusenvis av kroner på å holde seg unge. Er du ikke villig til å bruke så mye? Her er elleve tips som gjør deg yngre.

Det er den danske legen Jerk W. Langer som i danske B.T. gir deg tipsene. Han forteller at mennesket har to ulike aldre: den kronologiske alderen - som regnes etter når du er født - og kroppens biologiske alder - som avleses fra utseendet, fysiske prestasjoner og mental helse.

Dersom du er ung i alder, vil du selvsagt ha mindre sjanse for å utvikle farlige sykdommer enn eldre. Men hvis kroppen din er i for dårlig form, kan du likevel være i faresonen.

Det er dessverre ikke mulig å forhindre aldringsprosessen, men den kan påvirkes av flere ting enn vi trodde for bare få år siden. Vil du ha et lang og sunt liv, er det i mange tilfeller din egen innsatsvilje det kommer an på.

Her gir Langers deg noen råd på veien:

1. Spis færre kalorier
De fleste vet at et bra kosthold holder deg ung lengre. Likevel kan de færreste av oss motstå kaloribombene i sjokolade og annet søtt. Langer er faktisk nesten 100 prosent sikker på at ingen vil følge dette tipset. Når aper og mus settes på sultekost med 40 prosent mindre kalorier enn normalt, lever de 30 prosent lengre enn dyrene som spiser seg mette hver dag. Så kan man jo spørre seg om det er verdt å leve lengre hvis man aldri blir mett eller får kose seg med noe godt?

2. Ikke røyk
Ikke bare lever røykere i gjennomsnitt 10-12 år kortere enn ikke-røykere. De risikerer også å leve i mange år med sykdommer framkalt av tobakk. Kutter du ut røykingen er det altså en stor tjeneste for helsen din. Alle røykere dør selvsagt ikke tidligere, men tør du ta sjansen på om du er en av de heldige som får leve lenge?

3. Rør på deg
Nest etter røyking, er det mangel på trening som er farligst for kroppen. Fysisk aktivitet forebygger flere kroniske sykdommer som kan forkorte livet. Livskvaliteten din forbedres dessuten av mosjon.

4. Bruk hjernen
Hjernen trenger også trening, og den holder seg bare ung når den brukes. Løs kryssord og børst støvet av Ibsens samlede verker. Hvorfor skal man leve noen år lengre hvis man ikke legger merke til det på grunn av for eksempel demens?

5. Spis sunt
Vegetarianere lever i gjennomsnitt syv år lenger enn andre. Det fins nesten ikke grenser for hvor bra grønnsaker, frukt og fisk er for deg: du holder vekten nede, får færre sykdommer, bedre kondisjon og et lengre liv.

6. Ikke stress
Litt stress nå og da er ikke skadelig, men dersom du stresser mye vil blodtrykket stige og kroppen vil ta skade av det. Prøv å organisere livet ditt - spesielt på arbeidsplassen - slik at du selv kan få innflytelse og være med på å ta beslutninger.

7. Få i deg folsyre
Nesten 20 prosent av alle voksne har underskudd av dette B-vitaminet. Når det er tilfellet, stiger dosen av homocystein i blodet. Dette øker risikoen for blodpropp, demens, depressjon, fosterskader og graviditetskomplikasjoner. Folin finnes blant annet i mørkbladede grønnsaker - som spinat - og fullkornsprodukter. Du kan også ta vitamintilskudd.

8. Vær glad
Har du godt humør og er optimistisk, kan du forlenge livet ditt. Depressjon, dårlig humør og sinne øker risikoen for flere sykdommer, som hjertelidelser. Triste og pessimistiske mennesker lever omtrent syv år kortere enn de fornøyde.

9. Pass på risikofaktorene
Har du høyt blodtrykk, er overvektig eller drikker for mye alkohol er risikoen for en tidlig død større enn for andre. Kontroller vanene dine! Allerede ved 30-årsalderen bør du få målt kolesteroltallet ditt og få sjekket blodtrykket hvert år.

10. Drikk rødvin
Banenfluer og mark lever lengre når de får i seg resveratrol, som blant annet finnes i rødvin. Hvorvidt det fungerer på mennesker er uvisst, men et til to glass rødvin om dagen kan uansett være bra for helsen. Det beskytter deg blant annet mot åreforkalkning.

11. Vær kvinne
Dette er kanskje ikke så lett å forandre på, men det er et faktum at kvinner lever i gjennomsnitt fem-seks år lengre enn menn over hele jorda. Dette til tross for fysiske belastninger som fødsel og amming.

 

Mozon.no, 30.10.204