10 tips for bedre selvbilde

Sliter du med dårlig selvtillit? Her får du ti tips om hvordan du kan få det bedre med deg selv.

Mange mennesker bekymrer seg for hvordan de blir oppfattet av andre. Men ofte er det ikke så mye som skal til for å fremstå som mer selvsikker. Her er noen råd:

Øyekontakt
Ha øyekontakt med den du prater med. Da viser du at du tror på det du sier og at du er bekvem. Ifølge eksperter skal du ha øyekontakt 60-70 prosent av tiden i en samtale.

Mer lidenskap
Hva er din lidenskap? For å finne ut av det, kan du stille deg selv følgende spørsmål: Hva er din barndomsdrøm? Hvem er du misunnelig på? Hva er du flink til? Hva gjør du når du kjeder deg?

Positive egenskaper
Skriv ned en liste over alt du er flink til. Heng den opp så du ser den hver morgen.

Holdning
Kroppsholdningen sier mye om selvbildet. En rak rygg og sterke magemuskler utstråler bedre selvtillitt enn en krum holdning.

Berøring
Ved enkel berøring og sex frigjøres lykkehormoner. Sex er som et mildt antidepressivt middel som man ikke kan ta overdose på.

Lytt - og bli lyttet til
Lytt til partneren din. Pass samtidig på at han eller hun lytter på deg. Bruk tid der dere kan prate uavbrutt.

Gjør noe med håret
En ny frisyre kan forandre deg og gi deg bedre selvbilde. Be frisøren om hjelp, og stol på at vedkommende vil gjøre utseendet ditt til det bedre.

Komplimenter
Skriv ned alle komplimenter du får. Har du en dårlig dag, kan du ta lappen frem. Lær deg også til å gi komplimenter.

Ring en venn
Trenger du en god samtale, kan en venn være god å ha. Ring en venn som både kan støtte deg og som kan være ærlig.

Rør på deg
Når du trener frigjøres endorfiner. Det gjør at du føler deg bedre. Hvis du ikke liker vanlig trening, kan du for eksempel ta en skogstur eller danse.

(Kilde: Aftonbladet)

Først publisert: 12.10.2005
Sist redigert: 20.07.2007