Vis mer

10 tegn på at du blir 100

Dette tyder på et langt og sunt liv.

Hvordan du lever kan påvirker levealderen din.

Dette kommer gjerne ikke som en overraskelse på de aller fleste, men noen av disse punktene kan kanskje overraske deg likevel?

Lev godt i 100 år

Nettstedet Msnbc har listet opp tegn som kan tyde et tegn på et langt liv – med helsa intakt.

1. Du er festens midtpunkt

Utadvendte personer har 50 prosent lavere risiko for å utvikle demens, ifølge en studie ved Karolinska Institutet. 500 menn og kvinner fra 78 år og oppover deltok.

Forskerne tror dette skyldes lavere nivåer av kortisol – populært kalt stresshormonet. Undersøkelser har funnet at kortisol kan hemme kommunikasjonen mellom hjernecellene.

Les også:
Slik takler du sosial fobi
Ensomme personer er kalde
Venner gjør mannen frisk

Å meditere, drikke te eller ta en lur, ser ut til å redusere kortisolnivåene, ifølge forskning.

2. Du jogger 40 minutter om dagen

Middeladrende folk som gjør nettopp dette – fem ganger i uka – lever lenger og fungerer bedre fysisk og psykisk når de blir eldre, viser en studie fra California.

Les også:
Trening er bra for hjernen
Unngå kreft med trening
Litt trening er nok

Aerobic trening holder immunsystemet ungt. Hvis du ikke liker å jogge, er det greit å vite at selv 20 minutter med daglig aktivitet – hva som helst, så lenge du blir andpusten – også gir bedre helse.

3. Du spiser mye fiber

Forbrukerundersøkelser viser at vi nordmenn får i oss 16-18 gram fiber. Hvis du legger til 10 gram mer, kan du redusere risikoen for å dø av hjertesykdom med 17 prosent, ifølge en nederlandsk studie.

Les også:
Trikset som holder deg mett lenger
Slik velger du riktig brød
Maten du ikke bør droppe

Fiber hjelper til med å redusere det farlige kolesterolet (LDL) og motvirke diabetes type 2. Spis kornblanding med en kopp bringebær, og du vil få hele 12 gram fiber ekstra.

4. Du føler deg yngre enn du egentlig er

Eldre ved god helse sier at de føler seg 13 år yngre enn hva de egentlige er, viser en undersøkelse av over 500 kvinner og menn fra 70 år og oppover.

Å føle seg ung er knyttet til bedre helse og lenger liv, sier forsker Jacqui Smith, psykologiprofessor ved University of Michigan.

Les også:
Frisk fra A til Å
11 veier til ungdom
Vaksine mot utbrenthet

Gå inn for å tenke optimistisk. Det øker motivasjonen og gjør at du letter takler utfordringer. Det kan redusere stress, bedre immunforsvaret og redusere sykdomsrisikoen, ifølge Smith.

5. Du er med på den teknologiske bølgen

Å lære seg å bruke Twitter eller Skype bidrar til å holde hjernecellene unge og sunne, sier Sherri Snelling, direktør ved Evercare.

Å kunne ta i bruk den siste teknologien gjør deg ikke bare sprek mentalt – det holder deg også sosialt engasjert.

Les også:
Nettsurfing er hjernetrim
Dette gjør hjernen skarpere
Et hopp for hukommelsen

Ikke tenkt at «en gammel hund kan ikke lære nye triks». Mange eldre sender e-post, bruker Google og noen bruker nettet til å finne potensielle partnere.

Å holde kontakten med venner, familie og være med på det som skjer, får deg til å føle deg levende og relevant, sier Snelling.

6. Du passer på kaloriinntaket

Menn og kvinner som begrenser sitt daglige kaloriinntak til 1400-2000 har sunnere hjerter, ifølge en studie fra USA. Deltakere som gjorde dette hadde like velfungerende hjerter som personer som var 15 år yngre enn dem, ifølge resultatene.

Men det handler ikke bare om å spise mindre, det er også viktig å få mest mulig næring ut av hver kalori, sier forsker Luigi Fontana ved Washington University School of Medicine.

Les også:
Unngå kalorismell
Må fortelle kalori-sannheten
Slankemyter som ikke virker

Forsøkspersonene med de sunneste hjertene inntok mye grønnsaker, fullkorn og kjøtt- og meieriprodukter med lite fett, og unngikk for det meste matvarer som hvitt brød, brus og godteri.

Hvis du kutter ut de tomme kaloriene og spiser mer næringsrik mat, vil du få bedre helse, sier Fontana.

7. Pulsen din slår 15 ganger på 15 sekunder

Det tilsvarer 60 slag i minuttet. De aller fleste har en hvilepuls mellom 60-100 slag i minuttet. Jo lavere puls, jo bedre.

Les også:
Lev langer med lav puls
Treningstest kan forutsi hjertesykdom
DinSide tester pulsklokker

Det betyr at hjertet ditt ikke jobber fullt så hardt og at det vil vare lenger, sier Leslie Cho, direktør ved Women´s Cardiovascular Center ved Cleveland Clinic.

8. Du snorker ikke

Snorking er et av de fremste symptomene på osbtruktivt søvnapnésyndom (OSAS), en tilstand hvor pasienten er nødt til å ta pustepauser på grunn av tetting av de øvre luftveiene. I alvorlige tilfeller kan apnéene skje mellom 60-70 ganger i timen.

Les også:
Snorkemedisiner funker ikke
Søvnmangel kan gi hjertedød
Snorking er et alvorlig problem

Søvnapné kan øke blodtrykket, forårsake hukommelsesproblemer, vektøkning og depresjoner. En studie viser dessuten at personer uten OSAS hadde en tre ganger større sjanse for å leve lenger enn personer med denne tilstanden.

Dersom du snorker og sliter med trøtthetsfølelse og humørsvingninger om dagen, oppsøk lege.

9. Du har ikke stor mage

Overvektige mennesker risikerer å dø tidligere enn andre, og har du noen kilo for mye på magen er du spesielt utsatt. Det viser en av de mest omfattende studiene på området, publisert i New Journal of Medicine.

Les også:
Magen forkorter livetditt
Stor midje er livsfarlig
Jenter får også ølmage

Ifølge anbefalningene bør ikke menns midjemål overstige 94-102 centimeter, og for kvinner bør midjemålet ligge under 80-88 centimeter. Kvinners midjemål bør dessuten være mindre enn hoftemålet. Hos menn kan imidlertid hofte- og midjemålet være det samme.

10. Du tester vitamin D-nivåene dine

En undersøkelse i Archives of Internal Medicine viser at minimum 30 nanogram vitamin D per milliliter blod gir optimal beskyttelse mot sykdom.

Vitamin D motvirker ikke bare beinskjørhet, det kan også redusere faren for kreft, hjertesykdom og infeksjon, ifølge hovedforsker Adit A. Ginde, professor ved University of Colorado Denver School of Medicine.

Les også:
Vitaminet som holder deg ung
Vitamin-guide: Fra A til Å
Slik lever du lenge

Legen din kan måle vitamin D-nivåene dine ved hjelp av en enkel blodtest. Kosttilskudd kan hjelpe deg med å få opp vitaminmengden om nødvendig, men du bør ikke overskride det anbefalte inntaket. Vitamin D kan nemlig bli giftig i større mengder enn 150 nanogram per milliliter blod.