10 minutter er nok

Flere korte spaserturer er mer effektive for blodtrykket enn én lang mosjonstur.

Har du ikke tid til lange, daglige treningsøkter? Knapp tid er faktisk hovedgrunnen til at nordmenn ikke trener. Ta deg tid til fire korte turer i stedet.

Mest effektivt
Fire korte turer hver dag reduserer blodtrykket. Faktisk kan dette være mer effektivt enn én lang tur, viser ny studie.

I studien, som er publisert i Journal of Hypertension, sammenlignet forskerne fire turer på 10 minutter og én tur på 40 minutter. De ville finne ut hvordan turene påvirket blodtrykket.

Blodtrykket ble redusert like mye uansett hvilken type tur deltakerne tok. Likevel var de korte turene mest effektive. Etter 10-minuttersturene varte effekten på blodtrykket i 11 timer, mot syv timer etter den lange turen.

- Vi hadde ingen anelse om at korte turer ville være bedre, sier forsker Janet Wallace, professor i Department of Kinesiology ved Indiana University School of Health, ifølge HealthDay.

Motivasjon
Forskerne håper at studien kan motivere folk som ikke har tid til lange turer.

- Det største problemet for de fleste er at de ikke har tid. Du tenker kanskje: "Jeg har ikke tid til å gå i treningsstudio eller trene i 40 minutter, men jeg har tid til å ta ti minutter her og ti minutter der". Fire 10-minutters turer bør være idealet, sier Wallace.

Har du stor risiko for å få høyt blodtrykk? Sjekk her.

Ifølge Aftonbladet forbrenner du omtrent 70 kalorier på ti minutter. Ganger du det med fire, blir det altså en del kalorier hver dag. Mest effektivt er turer før frokost, når magen er tom. Da tar kroppen energi fra fettcellene i stedet for maten. Men det er viktig å spise med en gang du kommer hjem, så ikke kroppen bryter ned musklene for å få energi.

Har du ikke engang tid til ti minutters trening nå og da? Hva med trening på seks minutter?

 

Mozon.no, 19.09.2006