<b>SÅPE OGSÅ PÅ DEKKENE:</b> Med Zalo eller lignende kan du fjerne trafikkfilm som gjør dekkene dine glattere enn nødvendig. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
SÅPE OGSÅ PÅ DEKKENE: Med Zalo eller lignende kan du fjerne trafikkfilm som gjør dekkene dine glattere enn nødvendig. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Zalo hjelper på underkjølt regn

Her får du rådene for de vanskelige kjøreforholdene.

- Underkjølt regn er kanskje det vanskeligste føret å kjøre bil på. Selv biler med gode piggdekk risikerer å skli rundt som Bambi på isen, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Temperatursvingninger gir fare for underkjølt regn, og da er det ikke sikkert at selv viktig sikkerhetsutstyr kan redde deg.

Underkjølt regn oppstår når regndråpene fryser til is med en gang de treffer bakken.

Under slike forhold er det best å strø med dette.

Best med piggdekk

Da oppstår et isdekke over hele kjørebanen, noe som gir dårlig friksjon og skaper farlige kjøreforhold.

VASK DEKKENE: Jan Ivar Engebretsen hos NAF har noen helt klare råd til bilister på glatta. Foto: NAF Vis mer
SPEILBLANKT: Underkjølt regn gir de farligste kjøreforholdene. Foto: COLOURBOX.COM Vis mer


Gode piggdekk takler slik is best, men det er viktig å være klar over at litt slitte piggdekk også kommer til kort på veibane glassert av underkjølt regn. Da er det faktisk bedre med piggfrie dekk enn slitte piggdekk. Mer om sesongens beste vinterdekk finner du på denne lenken.

Men visste du at en av ti som krasjer faktisk kjører på sommerdekk?

Bruk Zalo

En ekstra utfordring har bilister som ferdes der veien saltes. Veisaltet binder veistøv og annen skitt fra veibanen. Det gir en glatt overflate på dekkene og dårlig veigrep, sier NAF-rådgiveren.

- Det viktige for de som kjører i områder med saltede veier, er å vaske dekkene jevnlig med dekkrens eller sterkt blandet Zalo-vann.

LES OGSÅ: Femte hjulet på vogna som måler friksjon!

Pass også på frontruta

Det er ikke bare veigrepet som sliter ved underkjølt regn. Frontruta blir også vanskelig å holde fri for is.

Når underkjølt regn treffer en kald frontrute, vil det fryse til is og legge seg som et panser-teppe over hele ruta.

NAF anbefaler at du får mest mulig av kupévarmen til å varme opp frontruta, slik at regnet ikke får mulighet til å fryse.

Les mer: Slik slipper du å skrape is

Saken har vært publisert på Dinside også tidligere