Z4 M Coupé: BMWs reneste M

Sikkerhetselektronikken er på plass, men ryddes effektivt bort med ett lett trykk på knappen i midtkonsollen.

Vis mer

Z4 M Coupé: BMWs reneste M

  1. Store bilder!
Vis mer
Vis mer


LISBOA (DinSide Motor): I Z4 M Coupé må du ikke lese instruksjonsboken for å finne ut hvordan de gode hjelperne i antiskrenssystemet (ESP) kan gis en kort permisjon mens du leker på en racingbane, ett trykk på knappen er nok til at du virkelig må tenke på hva du gjør med høyrefoten.

343 hestekrefter er nemlig mer enn nok til at 255/40-18 dekkene bak mister grepet så kontant at sidevinduet må gjøre tjeneste som frontvindu for en periode. Og det er en spesiell opplevelse å leke med grensene i en bil der man sitter så langt bak, nærmest oppå bakakselen, som i Z4 M Coupé.

Stemmer godt

Kupéversjonen av Z4 gir en skikkelig sportsbilfølelse, og også bak rattet stemmer det meste. Takhøyden er litt snau for de av oss som er over 190 centimeter, men rotete frisyre er fort glemt når bilen får slippe seg løs gjennom noen svingkombinasjoner. Balansen er ganske nøytral, og med et veigrep hinsides gjennomsnittsbilen er det nesten utrolig hva bilen tåler av gasspådrag i sving.

Spesielt en lang tredjegirsving gjorde inntrykk, til tross for at sentrifugalkraften presset bilen utover, og forhjulene virkelig slet med grepet, var det mulig å øse på med effekt. Det er sjelden at hardere gasspedal hjelper noe særlig på understyringstendenser, men her var det snakk om en bil med så god balanse at visse regler oppheves.

Porsche-konkurrent

Det har vært viktig for BMW å få til real sportsbilfølelse i denne bilen, hovedkonkurrenten er tross alt Porsche med lange og stolte tradisjoner innen det smale segmentet sportsbiler. Og det er Porsches nye midtmotorbil Cayman S som er målestokken. BMW vinner effektkampen, boksersekseren bak forsetene i Cayman S yter 295 hestekrefter, og BMWs 48 ekstra hestekrefter sørger blant annet for at den gjør 0-100 km/t på fem sekunder blank, mens Cayman S trenger 5,4 sekunder.

I de fleste europeiske land har også BMWen en prisfordel i forhold til Porschen, men på grunn av det særnorske avgiftssystemet er Z4 M Coupé noen tusenlapper dyrere i Norge.

Vis mer
Vis mer


Det er også forskjeller i kjøreopplevelse, Z4 M Coupé er en ganske umiddelbart tydelig bil, mens Cayman S krever mer tilvenning. Boksermotoren i Cayman S henter ut toppeffekten på et betydelig lavere turtall enn i den hissige rekkesekseren i Z4, og tilbyr også dreiemomentet tidligere. Vi har kun kjørt disse to på lanseringer, og en duell hadde sikkert fått frem flere forskjeller. Rent umiddelbart oppleves det som Porsche har et fortrinn med bedre girkasse og bedre styring, mens BMW kan skilte med en av bilverdenes mest spennende motorer.

343 hestekrefter

Rekkesekseren som med 3.246 kubikkcentimeter er en stor 3,2-liter, yter 343 hestekrefter ved 7.900 o/min. Turtallsperren ligger kun 100 o/min etter effekttoppen. Det gjør at man må være spesielt årvåken for å få til riktige girskift, det er ikke snakk om at man kjenner at effekten er i ferd med å dabbe av.

Dreiemomenttoppen ligger ved 4.900 o/min, og litt innpå femtusentallet får du kraftig akselerasjon med selv små bevegelser av gasspedalen. Veien opp til maksimalt turtall belønnes med kraftfølelse og lyd, og rekkeseksere som snurrer rundt 8.000 o/min gir en lyd som ikke er vanlig kost i standardbiler.

En sekstrinns manuell girkasse er foreløpig eneste alternativ, og selv om sjalting er mer effektiv og presis enn i nesten alle andre biler mangler det litt for at den plasserer seg helt på toppen av pallen.

Bremsene har Z4 M Coupé arvet fra M3 CSL. Disse to bilene er omtrent like tunge og CSL har noen ekstra hestekrefter, den som velger CSL vil lede med 0,1 sekund når 100 km/t passeres. Motoren i Z4 M Coupé stammer fra vanlig M3.

Nesten kombi

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Den store bakluken skjuler et ikke alt for praktisk men relativt voluminøst bagasjerom, 300 liter er stort i sportsbilklassen. Og bagasjen er skjult for innsyn av en stor rullgardin som følger bakluken når den åpnes. Selv om lydnivået er relativt høyt, og dempere og fjærer svært sportslig satt opp, er det ingen problemer å tilbringe timer bak rattet i Z4 M Coupé. Elektronisk klimaanlegg er på plass som standard, og navigasjonssystemet, en forenklet variant av systemet som sitter i 3-serie, er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Sportssetene er standard. De mangler litt sidestøtte å gi følelsen av å være limt fast, og i en bil som varter opp med så ekstremt med sidekrefter skulle vi ønske at kroppen ble holdt bedre på plass. Og når vi nå er på detaljnivå opplever vi rattet i BMWs M-biler som så tykke og formede at det går litt utover effektiviteten.

Mer sivilisert

Vi fikk også se, men ikke kjøre, en versjon med 3-liters motor som blir nærmere 280.000 kroner billigere enn M Coupé. Denne rekkesekseren yter 265 hestekrefter, nok til å gi respektable ytelser med toppfart på 250 km/t og akselerasjon fra 0-100 km/t på 5,7 sekunder, 6 sekunder med automatgir. En litt snillere styling, spesielt luftinntakene foran ser ikke så voldsomme ut, og mulighet for automatgir kan gjøre denne utgaven populær.

Snau million

Prisen for BMW Z4 M Coupé starter på 968.000 kroner, og det betyr vel at det skal bli vanskelig å få den på veien for under en million kroner.

Både M-versjonen og 3-literen er klare for Norge allerede i juli.

Store bilder av BMW Z4 M Coupé.

Priser
 HestekrefterDreimeomentAkselerasjonPris
Z4 M Coupé343/ 7.900 o/min365 Nm/ 4.900 o/min5.0 sekunder967.900 kr
Z4 Coupé 3.0si265/ 6.600 o/min315 Nm/ 2.500 o/min5,7 (6,0 aut) sekunder690.900 kr


Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder