XK i begge varianter

Det ligger ingen overraskelse i at nye Jaguar XK vil dukke opp som kabriolet, på bildene sjekker Jaguar ut hva duken tåler av kuldegrader.

XK i begge varianter

  1. Store bilder!


For det virker som Jaguar velger å fortsette med stofftak på ny XK, noe som gjør det lettere å beholde de slanke linjene siden bakparten ikke trenger å romme et helt tak. Vanlig XK vil sannsynligvis bli vist på bilutstillingen i Frankfurt til høsten, og da skal også kabrioleten avdukes offisielt.

Kanskje V12

Motoren blir omtrent som dagens utgave, 4,2-liters V8 med og uten kompressor samt at en V8 på 3,5-liter fra XJ også kan dukke opp som et slags budsjettalternativ. XK skal bygges på en litt kortere versjon av plattformen fra XJ.

På grunn av at Aston Martin villig låner ut sin V12-motor, sist er det Land Rover som antyder at den kan dukke opp i Range Rover, spekulerer Automedia i at også XK er kandidat for å lirke den store motoren på plass.

Tøffere

Konseptbilen ALC (Advanced Lightweight Coupe) ble vist i Detroit, og selv om den beholder de lange slake linjene fra dagens XK ser den samtidig mer aggressiv ut. Og navnet antyder at Jaguar er inne på en slankekur med hensyn til bilenes vekt. XJ er et godt eksempel på hva lavere vekt kan gjøre for kjøreegenskapene, og med ALC-navnet på konseptbilen kan de se ut som det samme skal skje med XK.

Store bilder av XK med mykt og hardt tak.

De første bildene av en tildekket XK finner du her, og mer om konseptbilen ALC finner du her.

Her finner du mer Jaguar-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Spionbilder