XC70 klar - sosialt akseptabel nesten-SUV

SUV-hetsen i Norge har ikke nådd samme høyder som i som eksempel i London, men leasingselskapene melder om at kunder nøler med å bestille seg store SUVer av omdømmegrunner.

Løsningen må være XC70 som nesten kan gjøre alt det de fleste SUVer kan. Og enda mer nå med den nye XC70 som har bakkeklaring på nivå med de fleste folke-SUVer og kan vade i inntil 30 centimeter dype sølepytter. Selv om det er langt frem til terrengegenskapene til Land Rover Discovery eller Toyota Landcruiser, er det godt nok til å dekke de behovene de fleste oppgir som beveggrunn for å kjøpe SUV – veien opp til hytta.

Søstermodell

XC70 er en i bunn og grunn en vanlig V70 med beskyttelsesplater- og lister, og høyere bakkeklaring. Firehjulsdriften er den samme som i V70, og den største forskjellen har vært et mer moderat motorutvalg. XC70 vil nok kun bli solgt med relativt store motorer, noe som gjør bilen dyr i Norge. Dagens XC70 begynner på 564.000 kroner med D5-motoren som yter 185 hestekrefter, og er priset i overkant av 40.000 kroner høyere enn vanlig V70 med firehjulsdrift og samme motor.

Vis mer

XC70 klar - sosialt akseptabel nesten-SUV

  1. Store bilder av Volvo V70
  2. Store bilder av Volvo XC70!
Vis mer
Vis mer
Vis mer


For neste generasjon XC70 er det fortsatt den samme D5-motoren som blir det gunstigste alternativet. Ved lansering vil motorprogrammet bestå i en motor til, en 3,2-liters bensinmotor som yter 238 hestekrefter. Dette er samme motoren som sitter i XC90, og det er litt skuffende at Volvo satser på denne som første rekkesekser i XC70-historien, og ikke den nye turboladede 3-literen som yter 285 hestekrefter som søstermodellen V70 får som foreløpige råeste bensinmotor. Antakelig er det XC70-suksessen på det amerikanske markedet som gjør at Volvo ikke tør satse på en turbomotor i XC70.

Duving kan velges bort

XC70 har relativt lang fjæringsvei, og tidligere utgaver har vært litt duvete på veien. Dagens XC70 er riktignok strammet opp mot slutten av livssyklusen, men det er fortsatt en markert forskjell i sportslighet i forhold til vanlig V70. Derfor er Volvos aktive dempere kanskje det viktigste ekstrautstyret for de som liker en sportsligere kjøreopplevelse. Dessuten hevder Volvo at også sikkerheten økes med dette ekstrautstyret ved at bilen blir enklere å håndtere i kritiske situasjoner.

Volvo XC70 vil helt sikkert være i klassetoppen når det gjelder kollisjonssikkerhet, men på samme måte som hos de andre produsentene som ligger i front av utviklingen står en god del av sikkerhetsutstyret på ekstrautstyrslisten. Grunnen er at utstyret er dyrt, og betalingsviljen ikke alltid like god. Ett eksempel er kollisjonsradaren som fanger opp farlige situasjoner og varsler og forbereder oppbremsing.

Likevel, også denne gang er det sikkerhetsutstyret som tar mest plass i Volvos pressemelding, og det er ikke tvil om at sikkerhet er viktig både i utvikling og salg. En ny sikkerhetsdetalj på XC70 som ikke kun er av egeninteresse for bileieren er at en bjelke er plassert i høyde med vanlige bilers støtfangere slik at disse får full glede av egne deformasjonssoner. Og som igjen gjør sammenstøtet litt mindre brutalt for også de som oppholder seg i Volvo XC 70.

Større

Bagasjerommet har økt med 55 liter, og i tillegg er fleksibiliteten for bagasje økt ved at bakseteryggene kan felles ned individuelt for de tre sitteplassene. Plassen i midten er litt smalere, og det er en fin løsning for å få med seg lange gjenstander med to gode bakseteplasser i behold.

Det er ikke oppgitt ytre mål, men på samme måte som for nye V70 er den innvendige plassen økt. Bakseteplassen skal være bedre, særlig benplassen, og det skal også ha blitt luftigere i skulderhøyde på førerplassen.

Tredje generasjon Volvo XC70 vil nok dukke opp noe senere enn vanlig V70 som er meldt til butikkene over sommeren.

  • Store bilder av nye Volvo XC70.
  • Store bilder av nye Volvo V70.
  • Mer om nye Volvo V70.
  • Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder