MERCEDES´KRAFTFULLE EVENTYRER: Det blir oversettelsen av Powerfull Adventurer, den tøffeste utgaven av nye X-Klasse fra Mercedes-Benz.
MERCEDES´KRAFTFULLE EVENTYRER: Det blir oversettelsen av Powerfull Adventurer, den tøffeste utgaven av nye X-Klasse fra Mercedes-Benz.Vis mer

Mercedes lanserer pick-up

X-klasse skal du hete

Mercedes-Benz utvider modellrekken, og lanserer en såkalt 1-tonns pick-up. 

Mercedes-Benz er ingen nybegynner når det gjelder nyttekjøretøy, og de er ingen nybegynner når det kommer til røffe firehjulstrekkere heller. Vi snakker jo om skaperen av Geländewagen. Likevel sammenligner Mercedes lanseringen av pick-up-en mer med det som skjedde for over 20 år siden, da de viste frem ML.

Nå viser de frem sin aller siste kreasjon som skal inn og konkurrere med blant andre Toyota Hilux, VW Amarok og Nissan Navara.

Når det gjelder sistnevnte blir konkurransen spennende, for det er Nissan som skal bygge X-Klasse også, i tillegg til Renault Alaskan. Her kommer det med andre ord tre forskjellige pick-up-er snytt ut av samme konstruksjon. Det er likevel ikke første gang Mercedes-Benz setter bort produksjonen. De gjorde det samme med den minste varebilen, Citan.

X-Klasse skal komme på markedet i slutten av 2017, og bilen er laget for Europa, Latin-Amerika, Sør-Afrika og Australia. Bilen skal komme i to versjoner, og som resten av porteføljen til MB, skal også denne sikte på kundene som vil ha det lille ekstra.

PREMIUM: Mercedes-Benz satser på det luksuriøse og for de som ønsker en linjelekker bil. Foto: Mercedes-Benz Vis mer

Sikter på premium

Det gjenspeiles både utvendig og innvendig at MB sikter mot de som vil ha det lille ekstra. For å få interiøret til å se spennende ut har Mercedes brukt alle triksene i boka, som skinn, karbonfiber, aluminium og store skjermer. Gjenkjennelseseffekten er likevel stor om vi sammenligner med personbilene. Det lille og tykke rattet er også på plass.

Materialkvalitet og utstyrsnivå ligge et hakk over det de fleste av de typiske konkurrentene har å by på.

Teknologien skal ikke arves direkte, for her har Mercedes ett og annet de selv vil ha sagt. Bilen vil etter hva vi erfarer kun bli å få med stålfjærer, også på heavy-duty modellene.

Da Mercedes viste frem bilen i Stockholm nylig hadde de med seg to forskjellige versjoner. En mer sivilisert versjon med det klingende navnet Stylish Explorer, og en mer offroad-rigget versjon de kaller Powerful Adventurer. Om dette blir navnene når de kommer på markedet vet vi foreløpig ikke. Den stilfulle utgaven har 22-toms hjul og passer godt til å reke gatelangs. Den røffere versjonen stod utstillt med 35x11,5-tommere på 16-toms felg. Sistnevnte stod for øvrig utstilt med grovere mønster i dekkene, vinsj og høyere bakkeklaring.

STORE FORSKJELLER: Mercedes-en skiller seg kraftig fra sitt opphav, Nissan Navara. Foto: Mercedes-Benz  Vis mer

Fire eller seks

Krefter skal heller ikke bli noe problem, ifølge Mercedes. Toppmodellene skal utstyres med 6-sylindrede dieselmotorer, akkurat som den største tyske konkurrenten, VW Amarok. 4Matic firehjulsdrift er en selvfølge, og bilene får reduksjonsgir (høy og lavserie), i tillegg til to fullverdige differensialsperrer. Lasteevne blir 1,1 tonn, og den kan trekke tilhenger opp til 3,5 tonn.

Hvordan denne gjør seg både på veien og i terrenget må vi vente i spenning på en stund til. Bilen kommer som sagt i siste halvdel av 2017.

SOM EN PERSONBIL: Interiøret skal være like lekkert i denne arbeidsbilen som i en personbil. Foto: Mercedes-Benz Vis mer