Whiplash: De sikreste og farligste bilene

Britiske Thatcham har testet hvordan setene og hodestøttene i mer enn 300 bilmodeller beskytter mot nakkesleng.

Thatchams resultater viser at overraskende mange bilmodeller er utrustet med hodestøtter som gir svak eller ingen beskyttelse mot nakkeslengskader, også kalt whiplash. Siden Thatcham startet testingen i 2005 har snaue 70 bilmodeller - nesten én av fire - endt opp med den svakeste karakteren; "Poor" (Dårlig). Enda flere - nesten 80 bilmodeller - har blitt tildelt karakteren "Marginal" (I grenseland).

Det betyr at nesten halvparten av de testede bilene ifølge Thatcham gir unødvendig høy risiko for at fører og forsetepassasjer skal pådra seg nakkeslengskader. Og dette er alvorlig. Ifølge Thatcham, som kan sammenlignes med Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd, er nettopp nakkesleng den mest utbredte skaden som oppstår i sammenheng med kollisjoner.

To trinn

ILLUSTRASJON: Per Ervland Vis mer
«Det betyr at nesten halvparten av de testede bilene ifølge Thatcham gir unødvendig høy risiko for at fører og forsetepassasjer skal pådra seg nakkeslengskader.»


Thatchams nakkesleng-test består av to trinn. Først analyseres sete og hodestøtte av eksperter, som blant annet ser på hodestøttens størrelse, utforming, plassering og evne til å absorbere energi. Også avstanden mellom hodestøtten og førerens hode er et svært viktig kriterium. Hodestøttene som tildeles karakterene "Dårlig" eller "I grenseland" etter denne analysen, ender opp med sammenlagtkarakteren "Dårlig".

0-16 km/t på 0,1 sekund

Hodestøttene som derimot oppnår karakteren "Acceptable" (Akseptabel) eller "Good" (Bra) gjennomgår i tillegg en fysisk test. Denne foregår ved at setet monteres i en rigg og at en spesiell kollisjonsdukke plasseres i setet. Deretter akselereres riggen til 16 kilometer i timen (10 mph) i løpet av bare 0,1 sekund, noe som simulerer en påkjørsel bakfra. Testinstrumenter i dukkens nakke avslører hvor stor belastning denne har vært utsatt for.

Audi, Saab, Volvo og Ford

Audi er blant merkene som har gjort det aller best i Thatchams labaratorier. Hele 13 av 17 testede modeller har oppnådd karakteren "Bra", mens de resterende endte opp med "Akseptabel". Også Saab har gjort det godt - både 9-3 og 9-5 endte opp med toppkarakter. Landsmann Volvo tildeles toppkarakter for samtlige av de ni modellene som er testet, mens Fords 14 testede modeller overveiende gjør det meget bra.

Svakt av Fiat

Mercedes-Benz har satset på pro-aktive hodestøtter, noe som betyr at hodestøtten flyttes lynraskt opp og frem automatisk når kollisjonssensorer oppdager påkjørsel bakfra (NECK-PRO). Vis mer


I den andre enden av skalaen finner vi blant andre Fiat. Ingen av de 11 Fiat-modellene som er testet oppnår toppkarakter og kun én (Bravo) belønnes med "Akseptabel". Seks modeller - deriblant nylig lanserte Fiat 500 - ender opp med "I grenseland", mens fem modeller av Thatcham bedømmes som direkte dårlige når det kommer til forebygging av nakkesleng.

Skuffende av Lexus

Også Chevrolet (Daewoo), Kia, MG og Seat er ifølge Thatcham elendige når det kommer til hodestøtte- og forsete-teknologi. Det samme gjelder premiummerket Lexus og Mazda. Samtlige Lexuser og Mazdaer som er testet, straffes med de to dårligste karakterene.

Toyota

Når Lexus gjør det svakt, er det naturlig å anta at samme situasjon gjør seg gjeldende for det mer folkelige søstermerket Toyota. Og det gjør det - med et par unntak; Toyota Auris oppnår nemlig toppkarakter, mens Avensis betegnes som "Akseptabel". De syv andre modellene som er testet gjør det imidlertid svakt. Både forrige generasjon Corolla og Corolla Verso (som nå kun heter "Verso" i Norge) ender opp med jumbokarakterer. De seks andre er "I grenseland".

Utfyller Euro NCAP

Hovedårsaken til at Thatcham-karakterene er så interessante, er at de utfyller Euro NCAP-karakterene. Euro NCAP gjennomfører nemlig kun front- og sidekollisjoner og kan derfor ikke si noe om hvordan de testede bilene beskytter sine passasjerer ved påkjørsel bakfra.

Positiv utvikling

Volvo har satset på aktive seter, noe som betyr at hele setet er konstruert for å ta opp en størst mulig del av kollisjonsenergien (WHIPS). Vis mer


Thatcham-resultatene indikerer at Thatcham-testene i likhet med Euro NCAP-testene har hatt stor innflytelse på bilprodusentenes sikkerhetsarbeid. I hvert fall har karakterene blitt stadig bedre siden Thatcham innledet sine tester i 2005. Et godt eksempel er forrige generasjon Corolla, som endte opp med bunnkarakter. Etterfølgeren Auris derimot, erobret toppkarakteren. Samme fenomen gjelder Alfa Romeo 156/159, BMW 5-serie og Honda Civic, som i sammenheng med generasjonsskifte gikk fra "Dårlig" til "Bra".

Mitsubishi Lancer, Seat Leon og Skoda Fabia er blant modellene som rykker opp to karakterer i sammenheng med modellskifte. Peugeot valgte åpenbart å forbedre nakkesleng-beskyttelsen i 307 i sammenheng med ansiktsløftning i 2005 og rykket opp fra "I grenseland" til "Bra". Renault Laguna er et av svært få unntak fra regelen om at nyere biler gjennomgående tilbyr bedre beskyttelse mot nakkesleng enn eldre. Mens andre generasjon oppnådde toppkarakter, må nye Laguna (tredje generasjon) klare seg med "Akseptabel".

For norske bruktbilkjøpere er det imidlertid en svak trøst at de nyeste bilene har blitt sikrere enn sine forgjengere.

Store sprik

Den gjennomgående positive utviklingen er årsaken til at mange produsenter har store sprik i karakterboken. Alfa Romeo har for eksempel fire modeller som kan skilte med "Bra", mens de tre andre endte opp med "Dårlig". Et tilsvarende fenomen er å finne i karakterbøkene til Honda, Nissan, Renault, Subaru og Volkswagen.

Nekter å levere seter

Saab og en rekke andre bilprodusenter har satset på aktive hodestøtter, som takket være førerens vekt flyttes opp og frem ved påkjørsel bakfra (SAHR). Vis mer


Når du leser tabellene der samtlige modeller er listet opp alfabetisk, vil du legge merke til at enkelte modeller følges av kommentaren "Nektet seteleveranse". Dette gjelder utelukkende modeller fra BMW, Daihatsu, Kia og Porsche. Thatcham skriver følgende om disse modellene: "It may be assumed that these seats would offer insufficient protection" (Det må antas at disse setene vil tilby ikke-tilfredsstillende beskyttelse). Med unntak av Porsche har imidlertid de nevnte merkene stilt seter fra andre modeller til disposisjon for Thatcham.

Vær imidlertid klar over at samtlige karakterer reflekterer en korrekt justert hodestøtte. Med gal innstilling av hodestøtten vil selv en bil som gjør det svært godt hos Thatcham kunne gi mangelfull beskyttelse mot nakkesleng. Les mer om hvordan du stiller inn hodestøtten korrekt her.

Her kan du sjekke hvordan både din og naboens bil beskytter sine forsetepassasjerer mot nakkesleng:

  • 1. De beste
  • 2. De nest beste
  • 3. De nest dårligste
  • 4. De dårligste
  • Samtlige i alfabetisk rekkefølge
  • Fakta: Alt om nakkesleng (Whiplash) (Lommelegen.no)
  • Fakta: Dette er Thatcham
  • Fakta: Dette er Thatcham-testen
  • Fakta: Ulike nakkeslengreduserende teknologier
  • Fakta: Annet passivt sikkerhetstustyr
  • Kilde: Thatcham)

    Relaterte artikler:

  • Enkle grep gir trygg tur
  • Farlig vranglære i VG
  • De sikreste bilene: Full oversikt (Euro NCAP)
  • De sikreste bilene for barn (Euro NCAP)
  • De farligste bilene (Folksam)
  • Baby i bil: Bag, Boxette eller barnesete?
  • Sikkerhet: Hvor og hvordan bør barnet sitte?
  • De nye barnesikringsreglene i et nøtteskall