Whiplash: De beste og dårligste bilene

Kun seks av 30 testede biler oppnår karakteren "God". Ni modeller avspises med dårligste karakter.

I sammenheng med de reviderte kollisjonstestene, har Euro NCAP innført en helt ny øvelse; nakkeslengtesten. Denne er ment å simulere påkjørsel bakfra og evaluerer forseters evne til å beskytte passasjerene mot nakkesleng-skader.

Det nye Euro NCAP-regimet ble innført i år (2009) og de nyeste resultatene - som ble publisert i februar - inkluderer nakkeslengtesten. Så langt i år har imidlertid Euro NCAP kun publisert resultater for syv bilmodeller.

Likevel publisert

Euro NCAP har imidlertid også gjennomført nakkeslengtesten på 23 bilmodeller som ble testet i 2008. For disse bilenes vedkommende fikk ikke nakkeslengtesten noen betydning for bilenes karakterer i form av poeng og stjerner, men Euro NCAP har likevel valgt å publisere resultatene på en egen nettside. Og nettsiden avslører oppsiktsvekkende svake resultater for mange av de testede modellene.

Samtlige resultatet finner du her.

0,0 av 4,0 poeng

ILLUSTRASJON: Per Ervland Vis mer


Aller dårligste gikk det med mini-SUVen Daihatsu Terios og kabrioleten Peugeot 308 CC. Disse endte faktisk opp med 0,0 av 4,0 oppnåelige poeng. Det samme gjelder minibilen Suzuki Splash, som ikke markedsføres ikke i Norge.

Ifølge Euro NCAP produserer også forsetene i Citroën-modellene C3 Picasso, C5 og Berlingo og C5 elendig nakkeslengbeskyttelse. De tre modellene ender opp med henholdsvis 0,3, 0,6 og 1,0 poeng.

Heller ikke Ford Kuga tilbyr tilfredsstillende beskyttelse mot whiplash - folke-SUVen måtte nøye seg med 0,4 poeng. Også minibilen Hyundai i10 (0,9) og Daihatsu Cuore (1,1) (markedsføres ikke i Norge) gjorde det svakt og ble straffet med karakteren "Dårlig" (Poor).

Volvo XC60 best så langt

Vis mer


I den andre enden av skalaen finner vi Volvo XC60, som ble tildelt 3,5 av 4,0 poeng. Like bak finner vi Alfa Romeo MiTo, Toyota Avensis og Volkswagen Golf, som alle fikk 3,3 poeng og karakteren "Bra" (Good). Også Audi A4 (3,2) og Opel Insignia (3,1) sikret seg toppkarakteren Bra.

Mange i grenseland

15 av de 30 bilene som så langt har gjennomført Euro NCAPs nakkeslengtest endte opp med karakteren "I grenseland" (Marginal). Blant disse er premium-SUVen BMW X3 (2,4), mellomklassebilen Honda Accord (2,3), Skoda Superb (2,2) og kompaktbilen Hyundai i30 (2,2). Også småbilen Ford Fiesta (2,2) og mellomklassebilen Mazda 6 (2,1) må nøye seg med karakteren denne karakteren.

Grundig test

Vis mer


Euro NCAPs nakkeslengtest består av flere bestanddeler. Først vurderes de geometriske aspektene ved selve forsetene, deretter hodestøttenes størrelse, utforming og avstand til passasjerenes hoder. Deretter monteres setet i en rigg og en spesialutviklet kollisjonsdukke plasseres i setet. Riggen utsettes så for brå akselerasjoner som skal simulere tre påkjørsler bakfra i ulike hastigheter.

En av fire komponenter

Maksimal oppnåelig poengsum er fire poeng. I tillegg har Euro NCAP valgt å ta i bruk et karaktersystem bestående av karakterene God, I grenseland og Dårlig. De oppnådde poengene legges sammen med poengene fra frontkollisjonstesten (maks 16), sidekollisjonstesten (maks 8) og stolpetesten (maks 8). Disse fire øvelsene utgjør til sammen disiplinen voksenbeskyttelse, som vektes med 50 prosent når sammenlagtsum og stjerner skal regnes ut. De andre disiplinene er barnebeskyttelse (20 prosent), fotgjengerbeskyttelse (20 prosent) og sikkerhetsutstyr (10 prosent).

Thatcham

Vis mer


Euro NCAP er imidlertid ikke først ute med å gjennomføre nakkeslengtester på biler som selges i Europa. Britiske Thatcham, som kan sammenlignes med Forsikringsselskapenes godkjennelsesnevnd, har gjennomført tilsvarende nakkeslengtester helt siden 2005. Siden den gang har Thatscham vurdert forsetene i omkring 320 bilmodeller. Vi publiserte samtlige resultater i august i fjor. Artikkelen finner du her.


Whiplash: De beste og dårligste bilene

  1. Samtlige resulater


Opptatt av sikkerhet i bil? Her finner du en rekke interessante artikler:

  • Kollisjonssikkerhet: De sikreste bilene og farligste bilene (Euro NCAP
  • Whiplash: De sikreste og farligste bilene (Thatcham)
  • Fakta om nakkesleng/whiplash (Lommelegen)
  • Enkle grep gir trygg tur (hodestøtter og bilbelter)
  • Barneseter: De sikreste og dårligste
  • Minikurs: Babyen i bilen
  • Minikurs: Barnet i bilen