<b>NULL SYLINDRE:</b> Dette er en av årets ti beste motorer, ifølge anerkjente WardsAuto. Det till tross for at det er blant de enkleste motorkonstruksjoner som finnes, nemlig en elektrisk motor. Og den sitter i elbilen BMW i3. Foto: BMW
NULL SYLINDRE: Dette er en av årets ti beste motorer, ifølge anerkjente WardsAuto. Det till tross for at det er blant de enkleste motorkonstruksjoner som finnes, nemlig en elektrisk motor. Og den sitter i elbilen BMW i3. Foto: BMWVis mer

Wards har kåret de beste motorene for 2015

En av de ti beste motorene er snodig nok ikke en motor...

I over 20 år har WardsAuto hatt sin kåring av beste motor, en konkurranse som er laget for å anerkjenne og premiere teknologi i verdensklasse. Det gjelder enten motorene og drivverkløsninger er drevet av bensin, diesel, elektrisitet eller noe som gjenstår å finne opp.

Og i år er altså en av de beste motorene ikke en motor, men en brenselcelle.

Mer om det lenger ned, men i praksis er det en nyvinnende, hydrogenbasert drivlinje som premieres - ikke fordi den er først ute, men fordi den faktisk er mulig å kjøpe. Og selve motoren er en enkel og grei elektromotor.

BMW i3 får på sin side pris grunnet en effektiv og gjennomtenkt drivlinje - også den elektrisk.

Men tilbake til Ward's liste.

Dyrere biler har sluppet til

SUVEREN: Ford får pris i år igjen - denne gangen for Ford Fiesta: Den lille 3-sylindrede Ecoboost-motoren på bare 1,0 liter er fortsatt på høyden! Foto: Ford Vis mer


For å være kvalifisert må en ny, eller særdeles forbedret utgave være for salg i en produksjonsbil innen første kvartal av 2015. Øverste prisleie økte i fjor fra 55.000 dollar til 60.000 dollar (I år tilsvarer det cirka 440.000 kroner - for et år siden var det 366.000).

Dermed finnes plass til Dodge Challenger SRT Hellcat på listen - Chrysler har faktisk greid å snike den inn rett under grensen (59.995 dollar som «MSRP», eller anbefalt pris fra produsent).

37 motorer var nominerte i år - de ti fra i fjor pluss 27 nye.

En elbil fra Kia ble kåret til Årets Bil 2015, mens folkets favoritt er BMW i8.

For første gang

I år premieres for aller første gang hydrogen ved Hyundais brenselcelleversjon av folkesuven Tucson (kjent som ix35 her hos oss). Det er for øvrig i skrivende stund eneste hydrogenbil på det norske markedet.

Den noe snodige formuleringen fra Ward's går ut på at det er brenselcellen som er premiert, men som alle vet (vel... noen vet det), er jo ikke en brenselcelle noen motor i egentlig forstand.

Det dreier seg om en energiproduserende enhet som bruker hydrogen som drivstoff og forsyner en elektrisk motor med strøm.

Hyundai presiserer da også i overskriften til sin egen pressemelding i forbindelse med kåringen: «Fuel Cell Hydrogen-Powered Electric Engine», altså elektrisk motor drevet av hydrogen-brenselcelle. Her er det altså ikke bare den (relativt enkle) elektriske motoren som premieres, men hele det teknologiske konseptet.

Det kan komme flere slike i en overskuelig fremtid - her kan du for eksempel se hva Toyota forbereder og Mercedes-Benz forbereder på sin side storsatsing på hydrogen.

Diesel taper terreng

På den annen side er bare én dieselmotor med på listen i år mot tre i fjor. Og den sitter i en erke-amerikansk bil, nemlig Ram 1500, som ble Truck of the Year i 2013.

Derimot finner man to 3-sylindrede turbomotorer og en batteridrevet motor blant nettstedet WardAutos ti beste motorer i 2015. Det er altså fortsatt en del fokus på lite forbruk, lave utslipp og miljø når bilprodusentene utvikler nye motorer.

Men i år er to relativt tørste amerikanske V8-motorer blant de kårede: En, turboladet, fra Chrysler-konsernet - intet ringere enn verdens raskeste familiebil - Dodge Challenger SRT Hellcat, og en fra GM - den selvpustende V8-eren i Corvette Stingray.

MESTERLIG MOTOR: Verdens sterkeste firedørs sedan i serieproduksjon kommer fra Fiat-Chrysler-konsernet og stiller med 720 hestekrefter. Dodge Charger SRT Hellcat er navnet. Foto: DODGE Vis mer


Volvo premiert

I år får kinesisk-eide Volvo en fjær i hatten med en plassering i topp-ti av turbofireren som først dukket opp i S60/V60. Det er oppmuntrende for den fortsatt Sverige-baserte bilprodusenten idet de såvidt kommer igang med en grunnleggende gjenoppbygging og modernisering av hele sitt modellprogram.

Audi, derimot, røk denne gangen ut av topp ti-plasseringen etter å ha hatt fem på rad inntil i fjor. Men Volkswagen var på plass med 1.8 FSI-motoren som sitter i Golf (og Jetta, som er amerikanernes førstevalg i og med at det er en sedan).

Her er årets vinnere:

Vis mer


(Forklaring: V6/8: Seks eller åtte sylindre i V, R3/4/6: Tre, fire eller seks sylindre i rekke, H4: Fire motstilte, liggende sylindre (boksermotor))

Men selv om prisen gir heder, deles det ikke ut laurbær.

- Det som var fantastisk i går, kan fort bli mindre imponerende i morgen, fordi motorteknologien endrer seg så fort, sier Drew Winter, sjefredaktør hos WardsAuto.com.

Prisene vil bli utdelt under bilutstillingen i Detroit i januar.