PREMIUM-UTFORDRER? Nye Volkswagen Arteon er nå vist på bilmessen i Genève som åpnet for pressen den 7. mars. (Publikum slipper inn fra den 9.). Den store sedanen posisjonerer seg over Passat i VWs modellrekke, men under Phideon, den Audi A6-baserte limousinen som selges i Kina. Foto: Jamieson Pothecary
PREMIUM-UTFORDRER? Nye Volkswagen Arteon er nå vist på bilmessen i Genève som åpnet for pressen den 7. mars. (Publikum slipper inn fra den 9.). Den store sedanen posisjonerer seg over Passat i VWs modellrekke, men under Phideon, den Audi A6-baserte limousinen som selges i Kina. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Her er Volkswagen Arteon

VWs nye flaggskip

I Genève avduker den tyske kjempen modellen som skal posisjoneres over Passat i VWs modellspekter.

Vi kjente navnet fra før og visste at den nye flaggskipmodellen fra Wolfsburg skulle hete Arteon. Omsider har VW fått på plass sin flaggskipmodell, som er bedre tilpasset dagens bilmarkeder enn Phaëton. Etterfølgeren til den nå pensjonerte luksusbilen ble aldri besluttet satt i produksjon.

Drar du kjensel på denne bilen? I så fall er det en forklaring på det. Forløperen for Arteon het Sport Coupé GTE og den ble vist som konseptbil for to år siden - samme sted - i Genève - i mars 2015, bare dagen etter at VW Passat var kåret til årets bil i Europa.

MERCEDES-AKTIG: At Volkswagen higer mot premium-image med denne modellen, er tydelig. Hekken bringer tanken hen til siste generasjon Mercedes-Benz-kupéer. Foto: Volkswagen Vis mer

Og nå er altså det nye flaggskipet på plass - en mer passende toppmodell for 2017, kun med firesylindrede motorer og med mer sporskupé-trekk enn luksuslimousin-linjer.

Passat-basert

Den nye modellen er basert på den samme modulære plattformen som Passat, men er noe større med 486 centimeter i lengden og 187 i bredden. Med 143 høydecentimeter er den derimot lavere, for å understreke den mer sportslige profilen som kjennetegnes ved den coupé-aktige linjeføringen.

Denne understrekes av den lange akselavstanden som, med 284 centimeter, er fem centimeter enn Passatens. Totalt er Arteon dermed noe større enn sin egentlige forgjenger - VW CC.

STRUKKET: 284 centimeter akselavstand og 486 centimeter lengde kvalifiserer til betegnelsen storbil. Foto: Volkswagen Vis mer

Volkswagen kaller den en «avant garde business-klasse grand turismo» - det spares ikke på kruttet for å understreke hvor eksklusivt dette er. Samtidig skal bilen fremstå moderat nok til, som Volkswagen uttrykker det, «bygge bro over klasseskillene».

Ambisiøs design

Mye av pressemateriellet går for øvrig med til å skryte av hvor flott designen er - vi foretrekker å la leseren gjøre seg opp sin egen mening ut fra bildene.

Selv om dette er ment å være et mer standsmessig og elegant kjøretøy enn den utpregede familiebilen/firmabilen VW Passat, har ikke produsenten glemt de praktiske aspekter, etter eget sigende. De oppgitte målene for bagasjerommet er romslige: 563 liter med baksetene på plass, og opptil respektable 1557 liter når de er nedfelt. Den operasjonen kan skje i en eller flere deler - med delingsforholdet 40/20/40. Den lange akselavstanden skal bidra til mer enn nok benplass i baksetene.

FUNKSJONELT: Førermiljøet er nyeste versjon av det kjente, velfungerende fra Volkswagen. Foto: Volkswagen Vis mer

Seks firesylindrede turbomotorer tilbys. De har alle et slagvolum på to liter, med unntak av innstegsmotoren 1.5 TSI Evo - som navnet tilsier på halvannen liter. Den yter 150 hestekrefter som innstegsmotoren på dieselsiden - den kjente 2.0 TDI.

I mellomsjiktet kommer tolitere på 190 hester både med bensin og dieseldrift. Den sterkeste dieselmotoren har 240 hester, mens toppmotoriseringen er 2.0 TSI med 280 hestekrefter.

Alle med DSG-automat

De to sistnevnte har DSG dobbelkløtsj-automat og 4Motion firehjulsdrift som standard. 2.0 TSI har 4Motion tilgjengelig som tilvalg. Den norske importøren Harald A. Møller, presisserer at alle Arteon i Norge leveres med DSG automatgir som standard.

Arteon vil være utstyrt med den nyeste generasjonen assistentsystemer. Blant annet kan Arteon leveres med siste utgave av adaptiv cruise control (ACC) som nå tar hensyn til ting som fartsgrenser og ruteinformasjon og justerer farten deretter.

STOR, MEN SPORTY: VW-designerne har villet gi Arteon en solid dose GT-gener takket være lav kupé-linjeføring, trapesoidale enderør og store hjul. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Også de nye dynamiske kurvelysene tar nå hensyn til data om veien. Ved å ta i bruk informasjon fra bilens GPS-system kan de lyse opp svingene allerede før sjåføren svinger. Bilen er også utstyrt med andre generasjon Emergency Assist som både bremser ned bilen og styrer den mot høyre (så lenge det er klart) dersom sjåføren får et illebefinnende.

Bare toppversjonene til Norge

Arteon vil være tilgjengelig i to forskjellige utstyrsversjoner i Norge: Elegance og R-Line. Førstnevnte er ifølge Volkswagens presseinformasjon fokusert på premiumsegmentets materialer og designtrekk, mens R-Line-modellene er utformet for kundene som setter pris på det Volkswagen drister seg til å kalle bilens sportslige gener. Dette for øvrig som på Volkswagens andre R-Line-modeller.

Basert på de to utstyrsnivåene kan bilen personaliseres i stor grad, og en lang rekke ekstrautstyr er tilgjengelig – som for eksempel panoramasoltak, massasjeseter og to-farget nappaskinninteriør.

Til Norge kommer Arteon allerede til sommeren, og det vil bli åpnet for bestilling i løpet av kort tid.

Les også:

Flere bilder:

Bildeserien: Volkswagen