Her ser vi prototypen av VW XL1 under testing på en islagt innsjø. Den skal greie seg med 0,09 liter per mil drevet av en liten turbodiesel-motor. Foto: Automedia
Her ser vi prototypen av VW XL1 under testing på en islagt innsjø. Den skal greie seg med 0,09 liter per mil drevet av en liten turbodiesel-motor. Foto: AutomediaVis mer

VW XL1 avslørt

Automedia har vært ute i felten med kameraene sine - og dette er fangsten.

Bildene er historiske fordi de beviser at VW ikke har lagt planene om "énlitersbilen" på hyllen. Bilen du ser på bildene skal altså bruke under en liter drivstoff per hundre kilometer (0,1 liter per mil).

Ble utsatt

Allerede i 2002 viste VW et konsept som lignet en slags bille på hjul, og det er jo noe produsenten har lange tradisjoner med. Den skulle greie seg med 0,089 liter per mil, og i 2008 kunne vi annonsere at VW skulle produsere en slik bil fra 2010.

Slik gikk det jo ikke, og "sparebilen" glimret fortsatt med sitt fravær på våre veier. Helt til nå. Riktignok kan ikke det vi ser på bildene her kalles en vei, men at bilen kjøres er det i hvertfall ikke tvil om.

Her ser vi prototypen av VW XL1 under testing på en islagt innsjø. Den skal greie seg med 0,09 liter per mil drevet av en liten turbodiesel-motor. Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia


Lykkes i tredje forsøk

Det dreier seg ikke om den noe modererte versjonen vi fanget på kamera i Frankfurt i 2009 heller. Den ble det oppgitt skulle ha et forbruk på 0,15 liter per mil. Dessuten måtte passasjeren sitte bak føreren. Nei, denne gangen er det alvor - dette er en kjørbar versjon av en konseptbil som har vært vist i oljestaten Qatar i 2011.

Den er ikke større enn en Polo med en bredde på 168 centimeter og en lengde på 397 centimeter. Den er imidlertid en god del lavere med bare 118 centimeter i høyden.

Diesel og strøm

Det er blitt jobbet jevnt og trutt for å nå målet, og resultatet vi ser her er det foreløpig mest oppsiktsvekkende for denne typen bil. Dieselmotoren har to sylindre, produserer 48 hestekrefter og har et dreiemoment på 121 newtonmeter. Den får god hjelp av en elmotor på 27 hester som også bidrar med 100 newtonmeter.

Dobbeltkløtsj DSG-kasse med syv trinn overfører kreftene og et litiumionbatteri lagrer energi. Dette er en ladbar hybrid, og den kan dermed kjøres opp til 35 kilometer på bare strøm, hvilket selvsagt er bra for lokalmiljøet i tettbygde strøk.

Batteriet kan lades fra en vanlig stikkontakt og under retardasjon og nedbremsing fungerer elmotoren som generator og lader batteriet. Bilens toppfart er oppgitt til 158 km/t mens 0 til 100 skal kunne gjøres unna på anstendige 11,9 sekunder..

Les også: VW Sport Coupé - rask, men nøysom

Mer realistisk

Som nevnt er XL1 blitt mer praktisk anvendelig enn Frankfurt-konseptet og har to seter i bredden. Vingedøren skal lette inn- og utstigning. Luftmotstanden er redusert i så stor grad det har vært mulig og en Cd på 0,186 er oppnådd.


Lav vekt er også en viktig faktor for å få ned forbruket, og XL 1 har da også en ekstremt lett konstruksjon der store deler av karosseriet består av karbonfiber og forsterket polymer (CFRP) - som er både svært lett og veldig sterkt. Slik skal VW ha greid å presse bilens vekt ned under 800 kilo.

Endelig er altså Volkswagens "énlitersbil" i farten, og nå gleder vi oss bare til å få nyheten om at den er satt i produksjon. Det skal være planlagt for 2013 ifølge interne kilder.

Bilder av Doha-konseptet:

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen