<b>OVERRASKELSE!</b> Volkswagen tok oss nærmest på sengen med denne sportsbilen - XL Sport, med italiensk V Twin-motor på 200 hester. Foto: KNUT MOBERG
OVERRASKELSE! Volkswagen tok oss nærmest på sengen med denne sportsbilen - XL Sport, med italiensk V Twin-motor på 200 hester. Foto: KNUT MOBERGVis mer

VW XL Sport: Litt bil, litt motorsykkel

2 sylindre, 200 hester, og 270 km/t. Det blir resultatet når VW parer en bil med en motorsykkel.

PARIS: Husker du VW XL 1, den merkelige sparebøssa av en bil som kun skal bruke 0,09 liter per mil? På bilmessen i Paris viser VW en sprell ny sportsbil som er basert på XL1, og navnet? VW XL Sport Concept - og den overrasket en hel forsamling.

Med en motorsykkels drivverk skiller XL Sport seg kraftig fra de fleste andre sportsbiler.

Bilen skal by på bedre aerodynamikk enn noen annen sportsbil, den har en svært lav vekt takket være lette materialer, og for noen det beste av alt - den får måkevingedører.

Innvendig er det flere likheter mellom XL Sport og XL1, men også forskjeller. Her er blant annet instrumenteringen digital, og instrumentene viser det som bør vises i en sportsbil.

Rattet er trukket i skinn, og har fått røde sømmer. På rattet sitter også girhendlene, tradisjonen tro på en DSG girkasse. For å følge opp de røde sømmene er også setebeltene røde.

VW XL1 kommer

MC-motor

Innad i VW-gruppen finnes også en produsent av motorsykler, og det er ikke hvem som helst, men selveste Ducati. De har blant mye annet laget verdens kraftigste tosylindrede motor, en V2 på 1199 ccm som varver helt opp til 11.000 omdreininger per minutt.

Kraften fra denne lille saken er 134 Nm, noe som på det meste genererer 200 hestekrefter.

I en bil som XL Sport har VW paret denne maskinen med en 7-trinns DSG girkasse, en dobbeltkløtsj-kasse vi i bruk har kalt en av verdens beste.

ALT FRA PARIS MOTORSHOW

DIVA: Fransk filmkunsts grande dame, Catherine Deneuve, var med på scenen under visningen av XL Sport, uten at vi helt skjønte forbindelsen... Foto: KNUT MOBERG
Frekk og anderledes: Med XL Sport viser VW at de tenker veldig anderledes. Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Frekk sak: Lett, sterk og rask - akkurat som en sportsbil skal være. Foto: KNUT MOBERG
OVERRASKELSE! Volkswagen tok oss nærmest på sengen med denne sportsbilen - XL Sport, med italiensk V Twin-motor på 200 hester. Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
SPESIELL: VW XL SPort er rimelig spesiell, om du ser den bakfra. Lambo-dørene gjør den enda mer spektakulær. Foto: VW
Foto: VW


Sett den før?

Nei da, XL Sport er aldri før vist, men eplet faller ikke langt fra stammen her heller. Se på bildene, og basisdesignen er ikke ulik et annet familiemedlem, Audi R8. Der stopper da også likhetene.

En effekt som gir XL Sport virkelig show-off stammer også fra et familiemedlem, for den er utstyrt med det som på folkemunne har fått navnet Lambo-dører, eller vingedører som VW selv kaller dem.

Det øvrige karosseriet er laget i CRFP, et plaststoff med karbonfiber som armering for ekstra styrke. Basisen på karosseriet er et derivat av XL1, noe som spesielt syns på fronten. Hekken har derimot fått et eget design, og gir bilen et mer sporty utseende enn XL1 har.

Med liten og lett motor, et karosseri i CRFP, og en svært lav luftmotsand på bare 0,258 i cd-verdi, er XL Sport ifølge VW den raskeste 200-hesteren som er laget.

XL Sport er 4,29 meter lang, og 1,85 meter bred. Høyden runder såvidt 1,15 meter, så bilen er rimelig lav. Disse proporsjonene er med på å gjøre at bilen håndterer de 270 km/t den er satt opp til å klare. Til motsetning var XL1 ene og alene ment for å være drivstoffgjerrig.

Renault med samme filosofi

SPESIELL: VW XL SPort er rimelig spesiell, om du ser den bakfra. Lambo-dørene gjør den enda mer spektakulær. Foto: VW Vis mer


Imponerende

XL Sport skal ha en akselerasjon til 100 km/t på 5,7 sekunder, men VW insisterer på at det er kjøreegenskapene til den lette doningen som først og fremst er imponerende.

Det er lett å se for seg med en vekt på bare 890 kg, og en motor som hyler i opp mot 11.000 omdreininger.

Vekt er som kjent fiende nummer én for både forbruk og veigrep. Det skyldes enkle fysiske lover.

For å feste grepet til moder jord er det satt på et sett hjul i dimensjon 205/40 R18 foran og 265/35 R18 bak. For å lette vekt er felgene av magnesium, noe som bare på hjulene sparer 23.9 kg vekt i forhold til om de var av aluminium.

Så til det store spørsmålet. Kommer den? Vel, det er tydelig VW har en mening med XL-serien, for det er bekreftet at XL1 skal i produksjon. Da kan det ikke være veldig usansynlig med XL Sport heller. La oss håpe.

LES ALT FRA PARIS MOTORSHOW