Hint av Jeep Grand Cherokee? VW CrossBlue er en stor SUV med tre seterader. Den er en ladbar hybrid med en dieselmotor og to elektromotorer. Foto: VW
Hint av Jeep Grand Cherokee? VW CrossBlue er en stor SUV med tre seterader. Den er en ladbar hybrid med en dieselmotor og to elektromotorer. Foto: VWVis mer

VW viser CrossBlue

Volkswagen viser konseptbilen CrossBlue for første gang på bilutstillingen i Detroit.

Husker du VW CrossCoupé, som Volkswagen viste på bilutstillingen i Tokyo i 2011?

Nå kommer storebror i Cross-serien, også den en konseptbil. Det dreier seg om en slags "Touareg pluss", for det er er en stor SUV med plass til seks eller sju personer vi snakker om her. Per i dag har Volkswagen to SUV-modeller, Tiguan og den eksklusive Touareg. Aberet med sistnevnte har for noen vært at den begrenser seg til å være en 5-seter, mens for eksempel BMW utvidet konfigurasjonen i dagens X5 til å bli en 7-seter.

Test: Fornyet VW Touareg

diesel pluss 2 x el

VW CrossBlue er en svær doning - hele fem meter lang, og dermed om lag 20 centimeter lenger enn Touareg. Bilen har en ganske røff fremtoning og minner ikke så rent lite om dagens Jeep Grand Cherokee, synes vi. Konseptbilen CrossBlue er en ladbar hybrid og den inngår ifølge produsenten i Volkswagens satsing på å innta en ledende posisjon på hel- og delektriske biler. Ambisjonene mangler det ikke på der i gården. CrossBlue er utstyrt med en såkalt TDI Clean Diesel-motor og to elektromotorer, som arbeider sammen med en dobbelkløtsj- automat (DSG).

Opptil 700 Nm

TDI motoren yter 190 hestekrefter, mens den fremre elektromotoren gir 54 hester og den bakre hele 115. Dieselmotoren alene har det dreiemoment på 400 newtonmeter. Når potensialet i alle motorene utnyttes til fulle, utvikles 305 hestekrefter med et dreiemoment på inntil 700 newtonmeter. Akselerasjonen fra 0-100 skal ifølge produsenten ikke ta mer enn 7,5 sekunder.


33 km som elbil

Bilen kan kjøres med null utslipp lokalt, enten automatisk eller via en bryter i midtkonsollen. . Når litiumion-batteripakken er fulladet, kan CrossBlue ifølge VW kjøre inntil 33 kilometer med utelukkende elektrisk drift. Ved ren elektrisk drift er toppfarten begrenset til 120 km/t - for ikke å få altfor lav rekkevidde. Batteriene er plassert i sentertunnelen.

CrossBlue skal være romslig som en flerbruksbil. I utgangspunktet er den utstyrt med seks individuelle seter i tre rader. Alternativt vil det bli en løsning med tre seter i midterste rad.

Foto: VW
Batteripakken i VW CrossBlue er plassert i den sentralt plasserte tunnelen lavt i bilen. Foto: VW
Hint av Jeep Grand Cherokee? VW CrossBlue er en stor SUV med tre seterader. Den er en ladbar hybrid med en dieselmotor og to elektromotorer. Foto: VW


Mye plass

De bakerste setene er plassert litt høyere for å gi god sikt (Såkalt "theatre seating"). Likevel skal takhøyden være tilstrekkelig for voksne passasjerer. VW hevder at benplassen er sjenerøs også i tredje rad, slik at voksne kan lene seteryggen bakover uten at det blir trangt for dem bak. Vi har ikke selv kunnet teste ut om dette stemmer - det vil i så fall være litt av en bragd. Selv med tre seterader skal det være plass til 335 liter bagasje. Ved å slå ned de bakerste setene øker lasterommet til anselige 812 liter og det får en lengde på 1,37 meter.

CrossBlue på bilutstillingen i Detroit:

EKSKLUSIVT INTERIØR: VW CrossBlue Foto: Newspress
Lillebror: VW CrossCoupe




Tysk-amerikaner

CrossBlue skal kunne leveres med inntil hele 12 kollisjonsputer. Designen er utviklet under ledelse av Volkswagens tyske designere, men i nært samarbeid med Volkswagen of America slik at den har Volkswagens rene linjer og de maskuline trekkene vi kommenterte innledningsvis. CrossBlue er som nevnt foreløpig en konseptbil og hvorvidt Volkswagen vil sette bilen i produksjon vil blant annet avhenge av responsen den får.

Vi håper dermed vi vil få mulighet til til å følge opp ved en senere anledning. Europapremière vil sannsynligvis finne sted i Genève i mars.