Vis mer

VW up! sluppet ut av sekken

Den nye bybilen fra VW er klar.

I lang tid har vi sett, og til dels drømt om at VW skal sette sine konseptversjoner av modellen Up i produksjon. Nå blir de en realitet, og det ferdige produktet skal vises for publikum under bilmessen i Frankfurt i midten av september.

Dieselhybrid: 0,24 l/mil

Navneleken

Den gang VW lagde konseptbil i forkant av Scirocco, så kalte de den Iroc, altså et bruddstykke av det hele navnet Scirocco. Nå som VW har benyttet konseptnavnet Up har spekulasjonene gått om hvorvidt dette blir en ny Lupo. Men, nei da. VW bekrefter nå at det faktiske navnet blir up!, med liten u og utropstegn etter.

Taxi-up

2 og 4 dører

Den lille tassen er foreløpig vist i en versjon med to dører som lanseres i desember, en versjon som i følge importøren er helt uinteressant for Norge. Til våren kommer den derimot med fire dører, og da er den langt mer aktuell. Foreløpig er det usikkert hvorvidt flerbruksversjonen av up blir en realitet, men responsen på konseptbilen var unektelig god, så vi får leve i håpet. Med en lengde på 3,54meter stiller lille up i klassen for de mest urbane.

Volkswagen Up! er en av småbilene som berømmes i årets liste med de beste nybilkjøpene i 2013, når det kommer til miljø og personsikkerhet. Foto: Produsenten


Snill motorisering gir lav pris

Bilen får et sett med 3-sylindrede bensinmotorer på henholdsvis 60 og 75 hk. BlueMotion utgaven vil da ha et forbruk på 0,42 l/mil, og har blant annet start/stop funksjon. Begge disse vil få et CO2-utslipp som ligger under den magiske grensen på 100 gram CO2/km. Prisene skal være et av de positive elementene med up, for VW melder at dette skal bli den neste ”folkevogna. Den skal nemlig være oppnåelig for alle, står det skrevet i propagandaen. Sist dette ble sagt gjaldt det bobla, men foreløpig er det ikke regnet ut noen priser for det norske markedet på up.

Her er den elektriske VW up!

Nyvinninger

Småbilen skal også få noen tekniske nyvinninger for VW sin del, deriblant en ”City Emergency Brakes”, en nødbremsefunksjon for bymiljøet. En lasersensor oppdager risikoen for kollisjoner og bremser der du burde bremset selv. Dette er nytt for biler i denne klassen.

Liten, men stor

Vis mer


For å oppnå god plassutnyttelse og maksimal komfort har VW gitt bilen så lang akselavstand som mulig, og med sine 2,42 meter er den ikke langt unna storebror Golf. Bagasjerommet er 251 liter med seteryggene oppreist, og baksetet rommer to personer og gjør dermed bilen til en fireseter.

Slik har du aldri sett en VW

Oppnåelig

Innvendig er Up laget på et tydelig rimelig vis, men ikke nødvendigvis kjedelig og billig. Avhengig av utstyrspakke kan du også velge farge innvendig i nye up!, og et bærbart system skal her ta for seg det du trenger av både underholdning og nyttig informasjon. Et såkalt PID (portable infotainment device) gjør jobben for deg, og skal i fremtiden jobbe som en smartenhet, med applikasjoner og annet som vi kjenner igjen fra iPhone og Android.

Vi nordmenn må som sagt smøre oss med tålmodighet frem til våren. Frem til da blir up satt på listen over kommende biler.