Volkswagen har hele 9.000 kvadratmeter stand i Frankfurt, og mye av plassen er satt av til up! - familien, som teller hele syv medlemmer inklusive konseptene, hvorav flere snart skal i produksjon.
Volkswagen har hele 9.000 kvadratmeter stand i Frankfurt, og mye av plassen er satt av til up! - familien, som teller hele syv medlemmer inklusive konseptene, hvorav flere snart skal i produksjon.Vis mer

VW up! blir familie

FRANKFURT (DinSide Motor): Hele seks konsepter basert på minibilen up!, varter VW opp med.

Volkswagen er store på Frankfurt-utstillingen - hele 9.000 kvadratmeter har merket å boltre seg på der. Og det de er virkelig store på i år, er smått. Riktig smått.

I tillegg til den lille konseptbilen Nils, som vi allerede har omtalt, viser VW frem en hel familie basert på minibilen up!. Hele seks forskjellige tilleggsversjoner av bilen med de svært byvennlige dimensjonene er det blitt rom for. Det er buggy up!, cross up!, up! azzurra sailing team, GT up!, eco up! og e-up!. Målet er klart: Dette skal bli en trendsettende modell på alle måter og noen versjoner kan bli fremtidige kultbiler.

VW up!, selve "familiefaren", ble presentert i slutten av august som ferdig produksjonsbil. Den kan du lese mer om her. Felles for både den og alle konseptene som er avledet fra den er at modellnavnene kun består av små bokstaver. Og for ytterligere å komplisere ting for oss som skal skrive om det, er utropstegnet en del av modellnavnet.

Dette er konseptmodellene som blir vist i Frankfurt:

buggy up!

Vis mer


Dette er en hyllest til de klassiske buggyene som florerte på Californias kyst på 60- og 70-tallet. buggy up! tar med seg referanser fra VW boble-baserte buggyer helt ned til fargenivået - den klassiske oransj-fargen vil mange kjenne igjen. Den forenklede innredningen og de svært lavt plasserte setene hører også til - sistnevnte imidlertid kompensert for med ekstra justering på rattvinkelen. Buggyen har ingen dører, men strukturen er forsterket og en veltebøyle bak setene skal ivareta et minimumsnivå av sikkerhet.

VW buggy up! er en anelse større enn en standard up! med sine (fortsatt moderate) 358 centimeter i lengden og 167 centimeter i bredden. Den er derimot en god del lavere med bare 129 høydecentimeter.

up! azzurra sailing team

Vis mer


Både VW-designer Walter de Silva og Italdesigns Giorgetto Giugiaro har røtter ved vannet - Como-sjøen for den ene og Ligurias kyst for den andre. Det er da også yacht-design som har inspirert denne dørløse kreasjonen med det uendelige navnet, som er hentet fra en eksklusiv yachtklubb på Costa Smeralda-kysten på Sardinia (der vi for øvrig kjørte dagens VW Polo for første gang). Her er det treverk fra mahogny og lønn, blått skinn og krom som sørger for den maritime stemningen, og meningen er at dette skal bli et miljøvennlig transportmiddel for å kjøre til marinaen. Vi har imidlertid problemer med å se for oss denne taue den type båter som er aktuelle i båthavnene det refereres til...

cross up!

Vis mer


Cross-programmet skal utvides. Dette er mindre av en studie og mer av et forvarsel om en konkret produksjonsbil. Polo Cross har slått ganske godt an og VW ser ingen grunn til at en "cross"-variant av up! ikke skal gjøre det. Denne versjonen er noe hevet for bedre fremkommelighet, har plast-elementer på undervognen for beskyttelse og for å se tøffere ut, og den viser hvordan firedørs-utgaven av up! kommer til å se ut, spesielt ved å avsløre den spesifikke C-stolpen.

GT up!

Som navnet indikerer er dette en prototype på en sportsligere versjon av up!, som kun er tilgjengelig med tresylindret 1.0-motor på 60 eller 75 hester. GT viser en versjon som vil kunne disponere 100 hestekrefter, hvilket skulle gjøre den 900 kilo lette knøttebilen til en riktig kvikkas. Designmessig karakteriseres GT up! ved Onyx-hvit perlemorslakk og ganske heftige 17-tommers lettmetallfelger.

eco up!

Vis mer


Denne "miljø"-varianten er nok mindre aktuell for oss enn elbilen e-up!, men den kan i sin Blue Motion Technology-versjon skilte med utslipp på bare 79 gram CO2 per kilometer. Volkswagen mener hybridteknologi har lite for seg på så små biler, og foreslår denne naturgass-drevne varianten i stedet. Naturgass gir generelt renere utslipp enn bensin og diesel og forbruket på 0,25 kilo per mil er da også moderat. De 11 kiloene med naturgass får plass i to tanker på hver side av bakakselen, hvorav den ene tar opp plassen til reservehjulet.

e-up!

Volkswagen bekrefter at denne elbilen kommer på markedet i 2013. Det er altså mer enn en konsepbil vi ser på standen i Frankfurt i år. Med sitt batteri på 18 kWt skal den ha en rekkevidde på 13 mil. Elmotoren skal yte 40 kW/54 hk kontinuerlig og maksimalt 82 hestekrefter. Dreiemomentet er oppgitt til 210 newtonmeter fra start.

Volkswagen har hele 9.000 kvadratmeter stand i Frankfurt, og mye av plassen er satt av til up! - familien, som teller hele syv medlemmer inklusive konseptene, hvorav flere snart skal i produksjon.
Foto: VW


DinSide vil selvsagt følge opp de beskrevne versjonene som etterhvert kommer i produksjon.