VW Touareg: De første bildene

Synes du Volkswagen Passat er en kjedelig bil? Da vil du neppe bli imponert over Touareg-designen heller.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Touareg er nemlig usedvanlig lik stasjonsvogn-utgaven av Volkswagen Passat. Så lik at Touareg etter vårt syn vitner om manglende kreativitet i Wolfsburg, tilholdssted for Volkswagen-konsernet.

Vi ble imidlertid ikke spesielt overrasket da vi fikk se de første offisielle Touareg-bildene. De er nemlig påfallende like de manipulerte Touareg-bildene vi publiserte for snart to år siden. Automedia, som står bak de manipulerte bildene, kan dermed nok en gang skryte av å ha truffet spikeren på hodet.

Faller gjennom utseendemessig

Vi synes med andre ord at Touareg faller gjennom hvis vi sammenligner med SUVer (Sport Utility Vehicle) som BMW X5 og nye Range Rover. Sammenignet med disse blir Touareg pregløs.

Men dermed er det ikke sagt at Touareg ,som har fått navn etter etter det stolte hamittiske nomadefolket som holder til i Sør- og Midt-Sahara, er en dårlig bil. Ifølge Volkswagen selv har de i hvert fall gjort en svært grundig jobb med denne bilen, som blant annet skal ha svært gode terrengegenskaper.

Elektronisk styrt firehjulsdrift

Bilen, som selvsagt er firehjulsdrevet, har en bakkeklaring på 30 centimeter og skal klare 58,5 centimeter vadedybde. Firehjulsdriften er elektronisk styrt, og fordeler kreftene til den akselen som har størst behov. Om nødvendig kan all kraft overføres til én aksel. Bilen er også utrustet med både differensialbrems og tre differensialsperrer. I tillegg skal karosseriet være eksepsjonelt stivt.

God fjæringskomfort

Men bilen skal ikke bare kunne skilte med gode terrengegenskaper - den skal samtidig være komfortabel. Blant annet hevder Volkswagen at støynivået skal være svært lavt og at hjulopphenget skal sørge for en fjæringskomfort som kan sammenlignes med det man opplever i luksusbiler. I tillegg er luftfjæring, som vil gi ytterligere komfort, tilgjengelig som ekstrautstyr.

Lang og bred

Touraeg blir en relativt stor bil. De strategiske målene lyder 475x193x 172 centimeter og bilen er dermed både lengre og bredere enn for eksempel BMW X5 (467x187x172 cm). Likevel er det ingen fare for at den store bilen blir en sinke. Bilen blir nemlig tilgjengelig med to potente motorer.

Rått, men dyrt

Bensinvarianten har et slagvolum på 3,2 liter og leverer 220 hestekrefter samt 305 Nm. Men enda mer spennende er Volkswagens nye V10 dieselmotor. Ved hjelp av pumpedyse-teknologi leverer denne fem liter store motoren hele 313 hestekrefter og voldsomme 750 Nm allerede ved 1.800 o/min.

Med en slik motor under panseret blir Touareg nærmest ustoppelig. Problemet er at den blir nærmest usalgbar her i landet. Bare engangsavgiften vil med en slik motor utgjøre mellom 600.000 og 700.000 kroner.

Til Norge på senhøsten

Volkswagen Touareg vil for første gang bli vist for offentligheten på den store Paris-utstillingen i september, og skal ifølge den norske Volkswagen-importøren være på plass her i landet i løpet av senhøsten.

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Volkswagen-nyheter
  • Her finner du våre Volkswagen spionartikler
  • Her finner du våre Volkswagen lanseringsartikler
  • Her finner du våre Volkswagen-tester