VW Tiguan prøvekjørt

Vi har testkjørt en av Norges nye favorittbiler. Tiguan vil med sin prising, motor- og girkasseutvalg være løsningen på mange bilkunders ønsker.

BUDAPEST (DinSide Motor): Tiguan har et typisk VW-design, og det er lett å se hvem som har laget denne bilen. På siden har den kraftige skjermbuer, og bak har den store lys ala Passat og Eos. Fronten er så VW-typisk at det er umulig å ta feil.

Se store bilder

Tiguan leveres med to typer fronter. På terrengvarianten er det nedre luftinntaket foran erstattet med en synlig plate som skal beskytte motoren. Denne platen gjør også at høyden på fronten øker. Terrengvarianten heter Track&Field.

Bakluken er topphengslet uten reservehjul og bidrar til at bilen får normal stasjonsvognfunksjonalitet.

Ny bil? Få oversikt over våre biltester

Spennende motorer

Tiguan kommer i første omgang med to motorer. Bensinmotoren er en 1,4-liter med 150 hestekrefter og 240 newtonmeter. Dette er den nye 1,4-literen som har både turbo og kompressor og leveres kun med sekstrinn manuell girkasse.

0 til 100 klarer den på 9,3 sekunder, og toppfarten er 192 kilometer i timen. Forbruket på blandet kjøring er 0,84 liter per mil, og det resulterer i et CO2-utslipp på 199 gram per kilometer.

Se priser lenger nede i saken

Dieselmotoren er en toliter som endelig har fått innsprøytningssystemet common-rail. Den leverer 140 hestekrefter og 320 newtonmeter. 0 til 100 er litt uinteressant i dieselsammenheng, men tallet er 10,9 sekunder. Toppfarten er 182 kilometer i timen. Denne motoren kan leveres med enten sekstrinns manuell girkasse eller, tro det eller ei, sekstrinns automatgir. Med manuell kasse slipper den ut 189 gram CO2 og med automat 199 gram.

Sjekk hva bilen din er verdt

På veien

Vis mer

VW Tiguan prøvekjørt

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


VW har omsider tatt steget opp blant resten av bilprodusentene, og lansert firesylindrete common-rail-motorer. Det var ikke en dag for sent, og vi har kjørt 140 hesteren med både manuell og automatisk girkasse. Nå er VW på nivå med resten av konkurrentene også når det gjelder motorstøy. Lydnivået er svakt og motoren trekker jevnt og godt. Det fungerer også bra med automatgir. Denne motoren er sterk nok for bilen. Bensinmotoren med 1,4-liters slagvolum gjør også et godt arbeid til tross for den beskjedne størrelsen. Både turbo og kompressor er helt klart en spennende løsning for motorer med lite slagvolum.

Vi var en liten tur i ”terrenget” også, men vanskelighetsgraden var ikke større enn at man kunne kjørt mer eller mindre hele runden med en forhjulstrekker. Vi har vært opp og ned litt kneiker og stått og vippet på et forhjul og ett bakhjul. Selv med to hjul svevende fritt tar den tak i hjulene med feste, og bilen klorer seg fremover.

Flere motorer

Senere kommer det også bensinmotorer med 170 og 200 hestekrefter. 170-hesteren er også en 1,4-liter med turbo og kompressor, og denne leverer 280 newtonmeter. 200-hesteren er den samme motoren som i Golf GTI. Den har bare turbo. Begge disse vil bli tilgjengelig med automatgir. Det kommer også en dieselmotor med 170 hestekrefter. Denne får ikke automatgir.

Test deg selv: Klarer du førerprøven?

Haldex

Alle Tiguanmodeller i Norge har firehjulsdrift som besørges av Haldex 4. generasjon. Fordelingen er i utgangspunktet 90 prosent foran og 10 prosent bak. I verste fall kan nesten 100 prosent overføres til bakhjulene som det heter i pressemeldingen. Tiguan blir med andre første bil på markedet med 4. generasjon Haldex. Saab 9-3 som også får 4. generasjon får enda noe nytt i tillegg, nemlig en elektronisk styrt differensialbrems bak. Den blir ikke levert på Tiguan.

Tilhengervektene er også bra for Tiguan. Bensinmotor og dieselmotor med automatgir trekker to tonn. Dieselmotor med manuell kasse trekker 2,2 tonn i gateversjon, og hele 2,5 tonn i terrengversjon. Innsvingbart hengerfeste koster 7.300 kroner.

Mål og vekter

Tiguan leveres i to karosseriversjoner. Det er en gateversjon og en terrengversjon. Gateversjonen er 4,43 meter lang og terrengversjonen er 4,46 meter lang. Det er kun fasongen på støtfangeren foran som utgjør denne forskjellen. Bredden på bilen er 1,81 meter og høyden er 1,69 meter.

Til tross for forholdsvis beskjeden lengde har VW klart å skape et skikkelig bagasjerom. Baksetet kan justeres 18 centimeter i lengderetningen, og med setet i bakerste posisjon er volumet bagasjerommet 505 liter. Skyver du setet frem øker volumet til 600 liter.

Til tross for beskjeden lengde er den med andre ord godt pakket. Når det gjelder bagasjerommet gjelder det å bestille bil uten reservehjul. Med nødhjul blir bagasjerommet betydelig mindre og ser mer eller mindre komisk ut.

Det er også bra med sitteplasser. Fire fysisk godt voksne sitter veldig bra med tanke på bilens størrelse. Baksetet er rett og slett imponerende.

Førerplassen er meget velkjent og byr på få overraskelser. Navigasjonsskjermen er den største nyheten på førerplass. Den er bedre ustyrt enn før, og har nå touch-screen i stedet for knapper på hver side av skjermen.

Her er importkalkulatoren

Priser og utstyr

Utstyrsnivået er greit, og velger man enten Track&Field (terrengvarianten) eller Sport&Style så er det elementære på plass. Da får du tosoners klimaanlegg, Radio/CD, elektronisk stabilitetsprogram ESP (selvsagt), elektrisk vindusheis foran og bak, varme i seter, fjernstyrt sentrallås og skinntrukket ratt. Ellers er det en del visuelle ting som skiller utstyrsvariantene, som for eksempel på fronten. Av ekstrautstyr kan man bestille panorama soltak (10.700 kroner), parkeringssensorer (3.600 kroner) og adaptive bi-xenon lys (12.100 kroner). Tiguan kan også leveres med en stor fargeskjerm med navigasjon, ryggekamera, MP3, 30 gigabyte harddisk og AUX-in (17.700 kroner, 22.800 med Dynaudio stereo). Skinnseter koster fra 16.900 til 22.200 kroner avhengig av modell.

Automatgir koster for mye. På grunn av en CO2-økning på 10 gram per kilometer koster automatgir hele 30.260 kroner. Vi skjønner hvorfor kundene vil ha det og mest sannsynlig er det lurt med tanke på videresalg av bilen, men for drøyt 30.000 kan Tiguan fylles opp med veldig mye annet attraktivt utstyr.

Salgsmålet i Norge er hele 3.500 biler i 2008. Med andre ord blir denne etter hvert et ganske vanlig syn på norske veier. Tiguan er på plass i Norge i november.

Priser og varianter VW Tiguan
 Trend&FunTrack&FieldSport&Style
Tiguan 2.0 TDI 140 hk363 650378 630378 170
Tiguan 2.0 TDI 140 hk aut393 910408 890408 430
Tiguan 1.4 TSI 150 hk391 580406 580406 110


Store bilder finner du her.

Her finner du mer om Tiguan motorer.

Her finner du mer om turbosatsingen til VW/Audi.