VW Tiguan 2.0 TDI Tiptronic Sport&Style

Nykommeren fra Tyskland er kommet for å ta RAV4. Men kan nok true flere...

Det er ikke lenge siden vi publiserte en grundig test av denne bilen, og for den som er opptatt av detaljer henviser vi til lenkene nederst i konklusjonskapitelet for en fullstendig gjennomgang. Vi nøyer oss her med å hente frem de vesentligste aspekter i forhold til sammenligningen med de andre to bilene i testen.

Skuffende?

Møtet med bilen ble en litt pussig opplevelse; fra skuffelse endret sinnstemningen seg gradvis til noe mer positivt. Skuffelsen kom av at forventningene var skrudd høyt opp når VW endelig skulle entre et så viktig marked som kompakt-SUV-segmentet - og at de til syvende og sist bare presenterte en nokså tilforlatelig RAV4-konkurrent. Ingen spesielle løsninger, ingen smarte nyvinninger - ikke en gang en design som man kunne oje seg over (i motsetning til Ford og sin Kuga-prototype).

Fornuften råder

Vis mer


Kort sagt: Tiguan fremsto som nokså forsiktig. Men kanskje skal vi heller si fornuftig? Og etter kjøreopplevelsen vil vi understreke det ordet. Bilen har en avpasset størrelse, brukbart med plass, det som trengs av utstyr (avhengig av prisnivå) og - nettopp - en pris som står i forhold til det man får.

Og hva får man?

I motsetning til BMW X3 og Land Rover Freelander er VW Tiguan en folke-SUV og prøver ikke å utgi seg for et premium-produkt. Den koster fra 364.000 kroner. Testbilen kom i en brukbart utstyrt "Sport&Style"-utførelse som er midt på treet og koster 378.000 kroner med manuell girkasse og 408.000 med automat, som altså testbilen var utstyrt med. Med tilsvarende utstyr koster den minst 120.000 kroner mindre enn Freelander og X3. Det er ganske mye penger.

OK plass

Plassmessig kommer Tiguan godt ut av det og har en fin balansegang når det gjelder plassforhold foran, bak og i bagasjerommet. Utvendig er den minst av de tre, men innvendig er den omtrent like romslig selv om Freelander slår den i bredden på kupéen. Som de to andre kan Tiguan kun fås med to seterader - noe annet ville for øvrig vært utenkelig i en bil på 443 centimeter i lengden. Bagasjerommet kan forstørres ved å skyve frem bakre seterad opp til 18 cm. Denne kan naturligvis også felles ned, men ikke så fleksibelt som i Toyota RAV4.

Vis mer


Opplevd kvalitet er meget bra på beste Volkswagen-vis; førermiljøet er oversiktlig og interiøret er nøkternt, seriøst og ryddig. Materialvalget overbeviser også.

Tidsmessig motor

Så til det dynamiske, der både kraftkilde og understell stiller opp for å gjøre Tiguan til en seriøs aktør i bransjen. Med den nyutviklede 2.0 TDI-motoren på 140 hestekrefter og 320 newtonmeter - som sin pumpe-dyse-forgjenger men mye mer tilgjengelig og på en mye mer kultivert måte - er Tiguan tilstrekkelig motorisert. Den oppleves til og med som relativt sprek - under 11 sekunder fra 0 til 100 med automat er slett ikke dårlig. Motoren har også bra med seigdrag.

Gode kjøreegenskaper

Tiguan har Volkswagen-kjøreegenskaper. Det betyr betruggende og forutsigbare; lett understyrt på grensen og, med hjelp av Haldex-firehjulsdrift av fjerde generasjon, en nokså underholdende fremdrift ved dynamisk kjøring på glatta. Her våker elektronikken med et antiskrensprogram som ikke kan slås av. Fremkommeligheten er meget bra og Tiguan kan komme langt også der asfalten har måttet vike for leire, grus eller snø.

Og nå til vår konklusjon av testen, som du kan lese her.

Spesifikasjoner - Tiguan

(Artikkelen ble publisert første gang 28/01/2008)