<b>FRA TRIKSET TIL FIKSET:</b> 2,0TDI med manuelt gir skal nå være friskmeldt.  Foto: NTB SCANPIX
FRA TRIKSET TIL FIKSET: 2,0TDI med manuelt gir skal nå være friskmeldt. Foto: NTB SCANPIXVis mer

VW-skandalen: Motorer friskmeldes

KBA og FIA godkjenner tiltak for 2,0 TDI med manuelt gir.

Ifølge danske Ingeniøren friskmeldes nå 2-liter utgaven av EA189, motoren fra VW som i september ble tatt for å ha jukseprogram installert.

Det er tre uavhengige testinstanser som har testet motorer som er oppdatert av VW, og alle tre gir motoren grønt lys.

Motorene har gjennomgått en modifisering av VW som tidligere i vår ble godkjent av typegodkjenningsorganet KBA.

Ingen bivirkninger

Det har vært stor spenning forbundet til hvorvidt motorene mister krefter mot tidligere, men ifølge de tre instansene har ikke modifiseringen noen negativ innflytelse på verken forbruk, CO2-utslipp eller ytelse.

Lone Otto er leder for danske FDMs tekniske rådgivning.

Han forteller til Ingeniøren at noen av bilene faktisk har fått høyere dreiemoment og noen flere hestekrefter.

I motsetning til tidligere, hvor bilene kun er testet etter NEDC-standarden, er de nå også kjørt gjennom den kommende WLTP-testen, der det også testes under kjøring på ordinær vei.

Slik har skandalen påvirket salget

Flere tester på gang

FORNØYD: Anita Svanes, informasjonssjef hos den norske importøren er takknemlig for måten de norske kundene har håndtert situasjonen på. Foto: VW Vis mer


Foreløpig er det kun 2-liters versjonen av EA189 med manuelt gir som er friskmeldt. FIA, som er den europeiske paraplyorganisasjonen som danske FDM sorterer under, forteller at de skal fortsette å teste flere motoralternativer, deriblant både 1,2 og 1,6-literne.

Samlet er det 167.000 berørte biler i Norge, og slik situasjonen nå ser ut vil det være ytterligere halvannet år – eller mer – før alle bilene er fikset.

Hørt om svanemerket diesel?

Nye tider

VW-konsernet har etter skandalen tatt et oppgjør på kammerset, og kom tidlig i juni opp med en ny satsing. I tillegg til alle de øvrige forretningsområdene skal de nå også satse på batterier. En egen fabrikk skal bygges, og selskapet skal utvikle egen batteriteknologi.

Denne skal ikke bare forsyne deres egne merker, for tanken er også å bli en leverandør av batterier til andre produsenter. Innen 2025 skal VW-gruppen ha minst 30 fullelektriske modeller på markedet, av totalt 300 modeller.

Satsingen på batterielektriske biler skal gå parallelt med de øvrige drivlinjene, deriblant hydrogen.

- Vi må likevel huske at to av tre produserte biler i år 2030 fortsatt vil han en forbrenningsmotor ombord, fortalte Matthias Müller da han lanserte den nye forretningsstrategien i juni.

LES OGSÅ: 10 spørsmål og svar om VW-skandalen

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.