<b>Volkswagen:</b> 11 millioner biler har fått et tilleggsprogram som lurer testmetodene for NOx-utslipp.  Foto: VOLKSWAGEN
Volkswagen: 11 millioner biler har fått et tilleggsprogram som lurer testmetodene for NOx-utslipp. Foto: VOLKSWAGENVis mer

VW-skandalen brer om seg

Men den representerer lite nytt, bare et enormt omfang.

Forrige uke ble det kjent at Volkswagen har satt inn et program i flere av sine firesylindrede dieselmodeller i USA, som sørger for å redusere utslippet av NOx i de øyeblikk hvor bilene blir målt på utslipp.

Til å begynne med var det snakk om 482.000 biler, men i dag går VW ut og forteller at så mange som 11 millioner biler verden over har denne programvaren installert.

Det var det amerikanske miljødirektoratet Environmental Protection Agency (EPA) som offentliggjorde saken, og Volkswagens store far, Martin Winterkorn, gikk raskt ut med en innrømmelse, hvorpå han la seg paddeflat.

Les mer hos DB.no: Går VW-sjefen av etter skandalen?

Programmet er installert for å klare de strenge utslippskravene i deler av USA, og det var nettopp EPA som fikk VW til å erkjenne sine synder.

Saken kom på bordet ved at EPA krevde en forklaring fra VW på hvorfor bilene på gaten hadde så mye høyere utslipp enn de hadde i laboratorietestene. VW fikk valget om å komme med en forklaring, eller å miste godkjennelsen til å selge alle dieseldrevne 2016-modeller i USA, melder Automotive News.

VW valgte å legge kortene på bordet.

LES OGSÅ: Feil oppgitt forbruk gir feil bilpris

Er VW alene om å jukse?

I USA raser kundene etter å ha fått vite at de er blitt lurt, men er det bare amerikanske kunder som er lurt, og er det bare VW som er noen luringer?

Etter alt å dømme er svaret et klart nei.

Også Ford, Honda, Hyundai og Kia, og GM har tidligere fått smake EPAs pisk etter å ha utnyttet smutthull i regelverket. Denne gangen var det altså VW sin tur.

Også EU-kommisjonen har slått fast at det er store avvik mellom oppgitt forbruk og utslipp (CO2), sammenlignet med faktisk forbruk og utslipp (CO2). De har derfor beordret nye målemetoder i Europa, som skal ta over for dagens NEDC-tester (New European Driving Cycle). De nye testmetodene, WLTP, skal i større grad ta hensyn til faktisk utslipp under bruk, og metodene skal fases gradvis inn allerede fra 2017. Dette fordi dagens regler ikke i stor nok grad definerer og spesifiserer detaljene rundt testmetodene godt nok, noe som igjen gir bilprodusentene mulighet til å trikse og mikse.

International Council of Clean Transportation (ICCT) har på oppdrag fra nettopp EU-kommisjonen utarbeidet en rapport som forteller om spriket mellom bilers oppgitte og faktiske forbruk (og dermed utslipp).

Dette har økt fra 8 prosent i 2001 til over 30 prosent i 2013.

Hovedårsaken til denne differansen er nettopp bilprodusentenes kreativitet i forbindelse med forbruk- og utslippstesting.

LES MER: "Alle" oppgir feil forbruk

VW, en versting?

Etter alt å dømme er VW slettes ikke en versting, ifølge rapporten fra ICCT. Etter å ha brukket alle dataene rundt det faktisk forbruket ned på både merke og modell, så skiller ikke VW seg nevneverdig ut fra de øvrige.

Det finnes andre merker som kan vise til langt større avvik mellom oppgitt og faktisk forbruk.

Årets grønne bil: Kåret til vinner av dieselvennlig jury

VW forteller i en pressemelding om omfanget av tilleggsprogrammet, og at det også sitter i modeller fra de øvrige merkene fra VW-gruppen, som i første rekke er Audi, Skoda og Seat. I pressemeldingen forteller de også selv at de ikke tolererer noen form for lovbrudd, og det er akkurat dette som nå er stridens kjerne.

Har de begått noen lovbrudd, eller har de bare benyttet smutthull i regelverket?

For å bøte på de kostnader som måtte komme med å rette opp situasjonen, melder VW at de skal avsette 6,5 milliarder euro til å dekke utgifter i saken.

Diesel forurenser langt mer enn lovet

Informasjonssjef Anita Svanes hos den norske importøren, forteller at de nå jobber intenst med å kartlegge hvor mange biler det kan være snakk om i Norge, og hva som eventuelt skal gjøres med disse.

Siste kapittel i denne saken er med andre ord ikke sagt.