STUDIE: VW indikerer hvordan en ny bil kan bli. FOTO: VW
STUDIE: VW indikerer hvordan en ny bil kan bli. FOTO: VWVis mer

VW lanserer ny elbil 29. september

VW satser på små elbiler med lang rekkevidde

Antyder rekkevidde opp mot 60 mil. 

VW annonserte i juni en storstilt satsing på batterielektriske biler. Hele 30 nye modeller skal ut på markedet innen 2025, et antall som i utgangspunktet høres mye ut.

Ved nærmere ettertanke er det viktig å ta med i betraktningen av det er 30 modeller fordelt på alle merkene innad i gruppen, som Skoda, Audi, VW, Porsche og så videre.

Det er også verdt å ha med i betraktningen at det er 30 modeller av til sammen 340.

Disse 340 er sagt å skulle reduseres til 300, så innen 2025 skal altså 8-10 prosent av merkets modeller være batterielektriske.

Nå har VW kommet med noen få detaljer rundt sitt første bidrag, og mer skal vi få vite fra bilmessen i Paris, som åpner helt på tampen av måneden.

40 mil – minimum

I desember kommer den oppgraderte versjonen av VW e-Golf, som på papiret får 30 mils rekkevidde.

Et vesentlig poeng med elbiler for fremtiden er rekkevidden, forteller Christian Senger, en av de ansvarlige for elbilsatsningen hos VW.

Han legger til at de derfor ikke har planer om å komme med en ny elbil, uten at den har en rekkevidde på 40 mil. Minst.

I sin presentasjon indikerer han en rekkevidde på opp mot 60 mil, om nødvendig. Alt etter hva konkurransebildet viser.

NY MODELL: VW går så sterkt ut at de mener den nye elbilen vil være en arvtaker etter bobla og Golf. FOTO: VW Vis mer

Egen plattform

VW e-Golf er laget på MQB-plattformen, som den deler med alle de andre versjonene av Golf. Under et pressetreff på fabrikken i Wolfsburg denne uken, fortalte de at dette rett og slett er en nødvendig for å få økonomi i det hele.

Likevel får den helt nye bilen, som foreløpig ikke har et offisielt navn, en helt ny plattform kalt MEB (modulær elektrisk plattform).

Den nye plattformen er laget for å kunne gi bilene den helt optimale løsningen for en elbil, og batteriene skal selvfølgelig ligge helt nederst i gulvet mellom akslingene.

Ettersom den er modulerbar, kan VW strekke og bredde den etter behov og størrelse.

Den nye bilen får likevel ikke lettvektsmaterialer på samme måte som BMW i3 og andre. VW kommer til å bygge den i mer konvensjonelle metaller som en ordinær bil.

Kun småbiler

Da Matthias Müller, VW-gruppens store far, annonserte den nye satsingen på elbiler i juni, presiserte han at satsingen på batterielektriske biler ikke skulle ta fokus vekk fra hydrogensatsingen.

Imanuell Kutschera har ansvaret for denne hydrogensatsingen, og har tidligere sagt til Dinside at VW Golf og større biler på sikt vil drives av hydrogen, mens biler mindre enn dette vil drives av batteri.

Vi spurte Christian Senger fra den batterielektriske avdelingen om dette, og han kunne bekrefte at dette stemte.

- Det er nettopp derfor vi nå lanserer en liten elbil, fortalte han, og var klar på at batterier først og fremst er en optimal løsning i mindre biler med helt annet kjøremønster enn de store.

Ulempen

Bilen skal som sagt vises på bilmessen i Paris i slutten av måneden. Dette vil være konseptutgaven, men så nær den endelige bilen at den kan anses som en svært god indikasjon.

Så til det som virkelig er ulempen med nykommeren. For mens e-Golf nå blir oppgradert fra desember-produksjonen, og da til å ha 30 mils rekkevidde, skal det ta ytterligere fire år før vi får se noe til den nye rene elbilen fra selskapet. Den kommer først på markedet i 2020. Au da!

Den nye bilen avdukes for pressen på bilmessen i Paris 29. september.

LES OGSÅ: Her er Volvos nye Norges favoritt

LES OGSÅ: Hyundai Ioniq - svært attraktiv elbil