<b>TID- OG PENGESLUK:</b> Det vil koste rundt 168 årsverk å fikse bare de bilene som befinner seg i Norge.  Foto: Reuters/Dado Ruvic/NTB Scanpix
TID- OG PENGESLUK: Det vil koste rundt 168 årsverk å fikse bare de bilene som befinner seg i Norge. Foto: Reuters/Dado Ruvic/NTB ScanpixVis mer

VW-saken: 168 årsverk

Så lang tid vil det ta å fikse alle bilene i Norge.

Ingen kan si at Volkswagen har ligget på latsiden siden det ble oppdaget at de bevisst har tuklet med NOx-utslippet fra motorer med kode EA 189.

Kunder, media, og myndigheter har utålmodig sittet på sidelinjen og ventet på svar på hva som skal skje med 11 millioner biler.

VW-importøren Harald A. Møller AS letter nå på sløret, etter å ha fått de første tilbakemeldingene fra Tyskland.

Bare i Norge er det snakk om 147.139 som må oppgraderes.

En måneds tid

Til NRK forteller den norske VW-sjefen, Terje Male, at de starter innkalling av bilene i løpet av en måneds tid. Først skal VW sluttføre modifiseringen, og deretter gjøre nye tester i samarbeid med tyske KBA, som har utstedt typegodkjenningen.

Når endringene er godkjent som en løsning, skal bilene fysisk oppdateres.

Det er i de fleste tilfeller snakk om en programvareoppdatering, og i noen tilfeller også bytte av en del, forteller Terje Male til NRK.

Spørsmål og svar om Volkswagen-skandalen

Men tiden da?

ENDA LENGER TID: Hvor lang tid vil det ta før Volkswagen-logoen igjen vil skinne? Foto: Hermann Bredehorst/Polaris/NTB Scanpix Vis mer


På videre spørsmål forteller han at dette er en oppgradering som vil ta 1-2 timer per bil.

Når vi nå vet at 147.139 biler må inn i opp mot 2 timer, så snakker vi altså om 290.000 timeverk, rundet ned. Med norske arbeidstider blir dette 38.667 dagsverk.

I Norge jobber vi 7,5 timer per dag, og ifølge Skatteetaten jobber vi 230 dager i året.

Det betyr at det vil kreve 168 årsverk å rette opp skaden, bare i Norge. Og da har vi ikke en gang tatt hensyn til administreringen av ordningen.

Dette kommer naturligvis på toppen av den jobben verkstedene gjør til daglig, så at dette vil ta tid og bli en dyr lærepenge for VW er det ingen tvil om.

Slik ble VW avslørt