Volkswagen viser frem den elektriske Golf - e-Golf - på standen i Frankfurt, og kan dermed allerede skilte med to elbiler i stallen. Foto: Newspress
Volkswagen viser frem den elektriske Golf - e-Golf - på standen i Frankfurt, og kan dermed allerede skilte med to elbiler i stallen. Foto: NewspressVis mer

VW presenterer e-Golf

Så vises den omsider frem for publikum med brask og en smule bram. Her er den elektriske Golfen.

Selvsagt er det på hjemmebane, under årets store bilfest i Frankfurt, at Volkswagen avduker sin elbil nummer to.

For som vi nylig kunne fortelle er det småbilen e-up! som har fått æren av å være først ute som batteridrevet modell hos den tyske gigant-produsenten.

Les om e-up! her

Her er e-Golf!

Men nå begynner alvoret for en langt større kundegruppe. Selveste Golf vises i elektrifisert utgave. Det har lenge rullet prototyper av elektrisk Golf på europeiske veier til testformål, men nå nærmer altså produksjonen seg. Mens prototypene var basert på forrige generasjon Golf, er det selvsagt den nye - og i utgangspunktet mye lettere - Golf som er gjenstand for elektrifisering for massemarkedet.

Vi har kjørt den elektriske Golf

e-Golf i Frankfurt:

Volkswagen viser frem den elektriske Golf - e-Golf - på standen i Frankfurt, og kan dermed allerede skilte med to elbiler i stallen. Foto: Newspress
Foto: Newspress
Foto: Newspress
Foto: Newspress


Spesifikasjonene på den ferdige e-Golf er ganske nær opp til dem vi kunne liste opp for Golf Blue e-motion, som prototypen het. De er likevel en del forbedret.

190 kilometer på en lading

Det viktigste for mange først: Rekkevidden. Med oppgitte 190 kilometer befinner vi oss omtrent på nivå med Nissan Leaf. Likeledes er effekten på 85 kilowatt / 115 hestekrefter nær Leafs 109. Volkswagen oppgir et energiforbruk på 1,27 kWt per mil ved blandet kjøring. Bilen akselererer raskt, og bruker 10,4 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen. Derimot har den en toppfart begrenset elektronisk til 140 kilometer i timen. Det er ingen hemmelighet at over det nivået forsvinner gjenværende rekkevidde som dugg for solen, om ikke ennå raskere.

Foto: VW
Foto: VOLKSWAGEN
UTVILSOMT EN GOLF: Men kan den hamle opp med biler som i utgangspunktet ble designet for å være elbiler? Vi har kjørt den og svaret er ikke 100 prosent entydig. Foto: VW
Etterlengtet: Mange kunder har ventet i lang tid på sin nye e-Golf med varmepumpe. Nå ser floken ut til å løse seg. Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW

TEST: Oppgraderte Nissan Leaf


Halvtimen til 80

Batteripakken i e-Golf har en kapasitet på 24,2 kWt og kan lades som normalt fra veggkontakt (sju til åtte timer for å nå fulladet). På de raskeste CCS-laderne (likestrøm) kan den lades til 80 prosent kapasitet på cirka en halvtime. Dette er blitt ganske standard i denne kategorien etter hvert.

DinSide kommer tilbake med mer når lanseringstidspunktet i Norge nærmer seg.

Enda en ny og høyere Golf - med bedre plass