FREMTIDEN: VW I.D. Crozz har firehjulsdrift og to elmotorer. Foto: VW
FREMTIDEN: VW I.D. Crozz har firehjulsdrift og to elmotorer. Foto: VWVis mer

VW I.D. Crozz

VW pøser på med elbiler

Firehjulsdrift, høy bakkeklaring og kupéform. Her er I.D. Crozz.

VW har sagt at de skal lansere fem batterielektriske biler innen 2025. Alle skal være bygget på deres nye MEB-plattform, som er skapt ene og alene for batterielektriske biler. I 2016 viste de frem kompaktbilen VW I.D., og tidligere i år viste de flerbruksbilen I.D. Buzz, med design som vitnet om den gamle folkevognbussen.

Nå viser de også frem I.D. Crozz, en crossover med firehjulsdrift, og litt større innpakning enn lillebror I.D.

Nær slektning

I.D. Crozz skal få en rekkevidde på 50 mil, og vil kunne hurtiglades til 80 prosent batterikapasitet på 30 minutter, dersom du har tilgang på en 150 kW lader. Med to elmotorer, en foran og en bak, har bilen en samlet effekt på 306 hestekrefter.

I.D. Crozz er dermed nært beslektet med Skoda Vision E, som også ble vist under Shanghai-messen i år, og har de samme spesifikasjonene.

Felles for både Skoda Vision E og I.D. Crozz er at vi ikke vet om effekten er systemeffekt, eller om det er sammenlagt effekt for de to motorene.

INGEN SPØK: Dette er ikke bare fantasi, men biler som er i arbeid. Om litt er de på gata. Foto: VW Vis mer

Selvkjørende

Også I.D. Crozz skal bli selvkjørende med tiden. I motsetning til Skoda, som sier at de skal bli selvkjørende på nivå 3, så strekker VW seg litt lenger, og skal innen 2025 levere biler med nivå 4.

Disse nivåene er foreløpig definert opp til 7 som det meste, og 2020 blir sett på som starttidspunktet for de lavere nivåene.

Mellomstor

I motsetning til den første I.D. som ble vist, som er en kompaktbil, så er I.D. Crozz større. Likevel er den satt opp som en fireseter, i det minste i konseptversjonen.

Dette til tross for sin lengde på 4,63 meter og bredde på repsektable 1,9 meter.

FLATT BATTERI?: Vel, det ligger som i alle andre elbiler i bunnen av bilen. Vektfordelingen blir optimal. Illustrasjon: VW Vis mer

Men er det noe VW vektlegger ved den nye MEB-plattformen, så er det nettopp fleksibilitet. Vi forventer derfor noen trylleløsninger som kan omvandle dødplass til bagasjeplass, slik de viste på I.D.. Der er baksetene klappseter som kan felles opp når ingen sitter i dem, og vipps, du får mer plass til gjenstander.

VANLIGE DØRER: Vi har fått bekreftet at skyvedørene er konsept-stæsj. Den får ordinære dører i virkeligheten. Foto: VW Vis mer

Når VW forteller at bilen får de etter hvert normale 50 milene i rekkevidde, så virker det som om det er en felles enighet om at 50 mil er det man trenger. Det er ikke hensiktsmessig å lesse en bil med batterier for å gi rekkevidde utover dette. Det er rett og slett der kryssningspunktet mellom rekkevidde og vekt går.

Så gjenstår det å se hva bilen faktisk har når den kommer på markedet, kanskje en gang ut i 2021-2022.