Råskinnet Polo R WRC innvendig: Så heftig som et Polo-interiør kan gjøres? Vel... Rattet er jo sporty, da. Foto: VW
Råskinnet Polo R WRC innvendig: Så heftig som et Polo-interiør kan gjøres? Vel... Rattet er jo sporty, da. Foto: VWVis mer

VW Polo R WRC: En super-GTI

Med 40 hester mer enn Polo GTI blir Polo R WRC i gateversjon den mest eksklusive Poloen til nå.

For litt over to år siden, i mai 2011, kunne vi fortelle at Volkswagen klargjorde sitt våpen i kampen om verdensmesterskapstittelen i rally.

Volkswagens nye råtass het VW Polo R WRC. Bilen har siden vært i aksjon rundt om i rallyløypene og ligger i skrivende stund på første plass i rally-verdensmesterskapet (WRC), med Sébastien Ogier som fører og Julien Ingrassia som kartleser. Rallybilen er utstyrt med en 1,6-liters motor på 300 hestekrefter.

TEST: Citroën DS3 Racing

"Sivil" versjon

I fjor annonserte Volkswagen at det skulle lanseres en gateversjon av den lille sprekingen. 4. juli i år offentliggjorde den tyske bilprodusenten en strøm av bilder av nykommeren, som vi viser i albumet nedenfor. Det nærmer seg nemlig lansering av den lille "super-GTI"-en, som plasserer seg klart over allerede eksisterende Polo GTI når det gjelder ytelser.

VW Polo GTI: Snedig kvikkas

Foto: Vw
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Råskinnet Polo R WRC innvendig: Så heftig som et Polo-interiør kan gjøres? Vel... Rattet er jo sporty, da. Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW


40 hester mer enn GTI

Ingen downsizing når det gjelder Polo R. I motsetning til GTI, som henter 180 hester fra en 1.4 TSI-motor, brukes en klassisk 2-liter i Polo R WRC. Den tas det 220 hestekrefter ut av, og et dreiemoment på 350 newtonmeter. Motoren er koblet til en sekstrinns manuell girkasse. 0 til 100 går unna på 6,4 sekunder og toppfarten oppgis til 243 kilometer i timen. Ikke verst for en liten Polo!

Det skal sies at konsernfetter Audi har en enda sprekere konkurrent til denne bilen i A1 Quattro. Den er en veritabel bombe med sine 256 hester og 0 til 100 på 5,7 sekunder. Men den har firehjulsdrift mens Polo R må få alle kreftene sine ut gjennom forhjulene.

Ikke til Norge

VW Polo skal kun produseres i 2.500 eksemplarer og den lanseres i Europa til høsten. Den norske importøren velger å droppe å ta den inn. Den ville nemlig i følge produktsjef Jan Tore Kopperud hos Harald A. Møller blitt like dyr som nye VW Golf GTI - med DSG-girkasse.

Med andre ord: Vil du bli eier av den mest eksklusive Poloen, blir du nødt til å importere den selv.

Nye Golf GTI får terningkast seks!