Sedan med kupé-fasong: Det hersker stor enighet om at Volkswagen CC har en meget vellykket design. Foto: Volkswagen
Sedan med kupé-fasong: Det hersker stor enighet om at Volkswagen CC har en meget vellykket design. Foto: VolkswagenVis mer

VW Passat CC fornyes

Dette er den pene Passaten. Volkswagen CC posisjonerer seg mellom Passat og Phaeton.

VW Passat CC ble første gang introdusert på det norske markedet i 2008. Den unektelig lekre 5-seters såkalte femdørs-kupéen ( i virkeligheten en kupéformet sedan), har funnet sin posisjon i øvre del av det såkalte D-segmentet - eller mellomklassen.

Vi likte den raffinerte Passat CC godt da vi testet den for tre år siden.

Som en videreutvikling av dagens Passat CC, tar CC i større grad enn tidligere sikte på å fylle gapet mellom Passat og den luksuriøse Phaethon. I pressemeldingen fra Volkswagen er navnet Passat fordrevet - der står "Volkswagen CC".

Bi-xenon standard

Bilen har fått ny front, nye lykter og grill. Det nye panseret er nå mer markert og den nye grillen møter elegant linjene til de nye frontlyktene. I de nye frontlyktene er Bi-Xenon med LED-kjørelysene nå standard, noe som selvsagt bidrar til å heve det eksklusive inntrykket. I tillegg er også baklyktene også utstyrt med LED lys.

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Sedan med kupé-fasong: Det hersker stor enighet om at Volkswagen CC har en meget vellykket design. Foto: Volkswagen

Når det gjelder bilens dimensjoner, er de uforandret i forhold til dagens CC.

Interiøret er også oppgradert. Nye justerbare hodestøtter, oppgradert instrumentpanel og nye fargevalg står på menyen.


Diesel og 4x4

Volkswagen oppgir at drivstofforbruket er lavt for alle modellene, og begge dieselmotorene er utstyrt med BlueMotion teknologi (BMT) som inkluderer start-stopp-funksjon. Den mest drivstofføkonomiske motoren er 2.0 TDI på 140 hestekrefter, som har et forbruk på 0,47 liter pr. mil. Det tilsvarer et C02-utslipp på 125 g/km. I tillegg leveres Volkswagen CC også med en 2,0 TDI motor på 170 hestekrefter, og en 160 hesters TSI bensinmotor, en motor som for øvrig kler bilen utmerket. Alle motorene kan kombineres med DSG (dobbelkløtsj-automat) og begge dieselmotorene kommer også i kombinasjon med 4Motion firehjulsdrift.

Nytt utstyr

I tillegg skal nye Volkswagen CC leveres med flere nyheter på utstyrssiden - som sidevarslingsassistent, dynamisk lysassistent, elektrisk innfellbart hengerfeste og klimatisert sete med massasjefunksjon.

Oppdaterte Volkswagen CC har premiere på Los Angeles Motor Show 18.-27. november, og bilen lanseres i februar/mars 2012 i Norge. Prisene er ennå ikke klare.