<b>KLAR FOR BESTILLING:</b> Nye Passat Alltrack er nå klar for det norske markedet. Prisen begynner på 470 000 kr. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
KLAR FOR BESTILLING: Nye Passat Alltrack er nå klar for det norske markedet. Prisen begynner på 470 000 kr. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

VW Passat Alltrack er klar for bestilling

Nye Alltrack ble vist på bilutstillingen i Geneve i februar. Nå er er prisene her og bilen er klar for bestilling i Norge.

Passat Alltrack er en populær bil blant norske bilkunder, og mange har ventet på både pris og mulighet for å bestille.

Prisene er nå klare, og bilen starter på 470.000 kroner. Frakt- og leveringsomkostninger kommer i tillegg.

LES MER: Her er nye Passat Alltrack

Volkswagen Passat Alltrack er basert på Passat stasjonsvogn med 4Motion (firehjulsdrift). Passat Alltrack har de samme stylingelementene som vi har sett på tidligere Alltrack-modeller. Den har blant annet høyere bakkeklaring og ikke minst med den attraktive kombinasjonen av 4Motion og DSG (dobbelkløtsj-automat).

Nye Passat Alltrack er også bygget på den såkalte MQB-plattformen som vi har skrevet om tidligere.

BRED: Passat Alltrack er like bred som den vanlige - men noe høyere og ser dermed ikke så flat ut. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Tre motorer

Det vil nå bli mulig å få Alltrack med tre forskjellige motoralternariver. En bensinvariant med 2 liters 150 hk TSI motor med 4Motion og manuell girkasse, vil bli tilgjengelig på et senere tidspunkt.

2,0 150 hk TDI 4Motion manuell kr. 470 000,-
2,0 190 hk TDI 4Motion DSG kr. 540 300,-
2,0 240 hk TDI 4Motion DSG kr. 603.500,-

Det har aldri skilt så lite

Sammenlikner vi Alltrack-prisene med prisene på en vanlig Passat stasjonsvogn med Highline-pakke, skiller det kun 10 000 - 13 000 kr om han velger tilsvarende motor. (Også her er prisene uten frakt- og leveringsomkostninger.)

Det er ifølge VW tidenes laveste tillegg for en Alltrack-variant.

RENE LINJER: Som Alltrack beholder Passat den renskårne linjeføringen, bare med noen røffere detaljer langs nedre del. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Godt utstyrt

I Norge vil standardutstyret på Passat Alltrack være oppgradert til Highline-nivå, og den nye Passat Alltrack vil derfor være en bil med mye utstyr.

Av standardutstyr er det verdt å nevne speilhus i reflekssølv, sorte skjermbredere og sorte kanalskjørt med detaljer i matt krom. Alltrack kommer også med en særegen støtfanger foran og bak med detaljer i sort/matt krom. Grillen er også spesiell med bikubemønster og Alltrack-emblem, og bilen kommer med egne Alltrack-logoer på forskjermene og på bakluken.

Bilen blir levert standard med 18-tommers lettmetallfelger og LED-high lys, med LED på nær-/fjern-/park-/tåkelys og LED baklys.

Innvendig har Passat Alltrack komfortseter i stoff, egen innvendig dekor i instrumentpanel, midtkonsoll og i dørene, samt pedaler i aluminium.

Et kjørefilprogram med Off-Road-Program og nedstigningsassistent kommer også som standard.

Nyttige systemer

Passat Alltrack har den samme teknologien du finner i Passat stasjonsvogn. App-Connect med speiling av smarttelefonen i bilens display er standard. DAB+ er også standard.

Av ekstrautstyr kan Alltrack leveres med Discover Media navigasjon eller Discover Pro med åtte tommers skjerm, Google Earth og Google Street View-integrasjon.

Med Google Earth er kartene basert på satellittbilder som gjør det lettere å orientere seg. Du kan også få Tilhengerassistent, i sammenheng med Park Assist og Rear View. Denne vil hjelpe føreren med å rygge med tilhenger kun ved hjelp av knappen til speiljusteringen.

Med den nye Volkswagen Passat ble bilen enda sikrere og Volkswagen satte en ny standard for sikkerhet i Passat-klassen. ACC adaptiv cruise control med Front Assist og City Nødbrems er standard på alle nye Passater.

OVERRASKER IKKE: Førermiljøet er hentet mer eller mindre direkte fra 8. generasjon Passat. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Antikollisjon

Pre Crash er et system der bilen kan «forutse» en kritisk situasjon og respondere med å stramme setebeltene samt lukke vinduene dersom disse er åpne, men lar også vinduene ha en liten åpning for å slippe ut lufttrykket forårsaket av utløsningen av en kollisjonspute.

I tillegg vil systemet sette bilens bremsesystem i beredskap for å kunne minimere utfallet dersom en ulykke skulle være uunngåelig. Dette systemet er også standard på alle Passater.

I Norge blir også Passat levert som standard med sidekollisjonsputer også for baksetepassasjerene med automatiske beltestrammere.