VW Passat 1.8i 1988: Lugger ved kald motor

Bilmerke: VW
Modell: Passat
Motor: 1,8i
Årsmodell: 1988
Kilometerstand: 300.000

Problem: Lugger ved kald motor.
Hei! Takk for en fin side. Bilen lugger spesielt når den er kald, men er ikke helt bra når den er varm heller? Det er spesielt når man drar den opp på girene den lugger. Hvis man for eksempel holder 80 i femte gir er den fin, men så snart jeg tråkker litt på så lugger den? På tomgang kan den gå fint en stund, så av og til, lugger den litt, også blir den bra igjen. Jeg har byttet bensinfilter, plugger, ledninger, fordeler og rotor. Har også gjort rent inni pluggene som sitter på forgasser! Men på forgasseren på venstre side når man ser på den står det en plugg med 4 kabler. Når jeg drar ut den under tomgang blir gangen fin på motor? Vet ikke hva den er til. Har ikke prøvd å kjøre uten den. Hvor sitter lambdasonde på denne? Kan den oppføre seg slik? Venter spent på svar.

Svar: Du bør kanskje først sjekke om denne temperaturføleren for kjølevæska er defekt før du gjør noe annet. Jeg ville også sjekket om gummifeste for innsprøytingsdelen er hel eller om det kan komme falsk luft inn andre plasser. Denne delen du beskriver med 4 ledninger på kan være tomgangstiller som er en elektrisk motor og jeg vil tro at motoren stopper dersom du kjører uten denne en stund. Hvilke plugger du har hatt ute på en bil med sentralinnsprøyting er et mysterium for meg. Lambdasonden skal ligge mellom eksosmanifold og katalysator dersom du har det da på din bil.