<b>UMISKJENNELIG VW:</b> Volkswagens sjefsdesigner, Klaus Bischof, fornekter seg ikke med denne "New Midsize Coupe" (NMC), som nylig ble avduket for et kinesisk publikum. Den sladrer mye om hvordan kommende Passat vil se ut. Foto: VOLKSWAGEN
UMISKJENNELIG VW: Volkswagens sjefsdesigner, Klaus Bischof, fornekter seg ikke med denne "New Midsize Coupe" (NMC), som nylig ble avduket for et kinesisk publikum. Den sladrer mye om hvordan kommende Passat vil se ut. Foto: VOLKSWAGENVis mer

VW New Midsize Coupe Concept blir nye Passat

Nedtellingen er i gang til en av tidenes mest solgte bilmodeller i Norge skal fornyes.

Volkswangen stilte ut bilen vi ser på disse bildene på bilutstillingen i Beijing nå nylig, og kalte den New Midsize Coupe - hvorav forkortelsen NMC på bilskiltene. De presiserte at det dreier seg om en konseptbil, men ut fra bildene er det lett å se at den er veldig nær opp til en bil som kan settes i produksjon.

Hvorfor den kalles Coupe når det vitterlig dreier seg om en sedan, er oss et mysterium, imidlertid spiller det ikke så stor rolle - i pressemeldingen kaller VW den en sportssedan.

Når det gjelder Passat er det uansett den påfølgende stasjonsvogn-utgaven som kommer til å bli storselgeren her i landet. Her kan du lese vår test av VW Passat Alltrack.

Bredere enn dagens Passat

Selv om dette altså ikke er den endelige Passat, er det utvilsomt en bil som gir et temmelig godt inntrykk av hvordan Passat kommer til å se ut når den kommer. Bilen som ble vist i Kina er bredere enn dagens Passat, men den er, med 460 centimeter i lengden, kortere - faktisk også kortere enn VW Jetta. Vi kan forvente en lengre bil når Passat blir presentert.

Visste du forresten at Passat er den nest vanligste bilen på norske veier? Hvilken som er vanligst, kan du finne ut her.

Coupé? Sedan? Sedan, selvsagt. Passat, som kommer til høsten, vil bli noe lengre enn dette, også sannsynligvis en anelse høyere. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Full LED

Designmessig overrasker den ikke, men reflekterer i stedet tidsånden innen Volkswagen-design. Den er utstyrt med LED-lys både foran (også hovedlysene), og bak. Hjulene har dimensjonene 245/40-20.

Dagens Passat holder fortsatt koken selv om den snart skal erstattes, selv om det merkes at konkurrentene har tatt innpå. Her kan du for eksempel lese om vår duell mellom Passat og nyeste Mazda 6 i stasjonsvogn-utgaver.

Variabel arkitektur

VW kan sjonglere i større grad enn før med lengder og akselavstander takket være sin skalerbare arkitektur som har gitt den modulære MQB-plattformen, som kan sammenlignes med byggesett som kan kombineres. Deres første modell ut med den arkitekturen var ingen ringere enn 7. generasjon VW Golf. (MQB - A) Passat kommer på MQB - B, og bilen vi ser her blir presentert som en kombinasjon av de to.

Les også: Vi har prøvekjørt Golf som elbil.

SOBERT: Null inntrykk av konseptbil her - dette kunne vært fra en produksjonsbil. Tidløst elegant, etter vår mening, men mindre fremtidsrettet enn vi ville forventet. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Mer lettfattelige er spesifikasjonene VW presenterer. Den er 460 centimeter lang, 142 centimeter høy og 184 centimeter bred. Produsenten hevder det er god plass til fem personer og oppgir volumet i bagasjerommet til 500 liter. Vi tipper det vil bli klart større i Passat.

Kraftplugg

Som konseptbil er den utstyrt med følgende kraftpakke: En firesylindret turbomotor som yter 220 hestekrefter og er kombinert med en syv-trinns dobbeltkløtsj-girkasse (DSG). Toppfart er 244 kilometer i timen og 0-100 skal ta 6,5 sekunder. Forbruket er oppgitt til moderate 0,64 liter per mil.

Passat til høsten

Det er den norske Volkswagen-importøren via informasjonssjef Anita Svanes som bekrefter at helt ny VW Passat kommer til høsten, med visning på bilmessen i Paris og lansering i etterkant, fra oktober.

Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN
Coupé? Sedan? Sedan, selvsagt. Passat, som kommer til høsten, vil bli noe lengre enn dette, også sannsynligvis en anelse høyere. Foto: VOLKSWAGEN
UMISKJENNELIG VW: Volkswagens sjefsdesigner, Klaus Bischof, fornekter seg ikke med denne "New Midsize Coupe" (NMC), som nylig ble avduket for et kinesisk publikum. Den sladrer mye om hvordan kommende Passat vil se ut. Foto: VOLKSWAGEN
SOBERT: Null inntrykk av konseptbil her - dette kunne vært fra en produksjonsbil. Tidløst elegant, etter vår mening, men mindre fremtidsrettet enn vi ville forventet. Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN