VW med Prius-konkurrent?

Første gang vi omtalte Volkswagens dieselhybrid, forelå det ingen bilder. Nå kan du studere den her, sammen med mer teknisk informasjon.

«Resultatet er et blandet forbruk på 0,34 liter per mil med 89 tilhørende gram CO2.»


Utseendet er kanskje ikke det mest spennende siden en eventuell produksjonsversjon uansett vil være bygget på neste generasjon Golf. Utstillingsbilen er basert på dagens Golf, i femte generasjon. Et par bilder gjør uansett nyheten mer levende og enkelte grep er det trolig at vi finner også på en kommende produksjonsvariant.

75 til 27 hk

Dessuten kan vi benytte anledningen til å oppsummere de tekniske dataene som vi nå kjenner i større detalj. Dieselmotoren er en tresylindret 1,2-liter med 75 hestekrefter og 180 newtonmeter. Denne er i stand til å drive bilen alene, men støttes av en elektromotor på 27 hestekrefter og 140 newtonmeter som også kan fungerere selvstendig i enkelte situasjoner.

Syvtrinns DSG

Vis mer

VW med Prius-konkurrent?

  1. Store bilder


Overføring av kreftene til fremhjulene går via den nyeste versjonen av Volkswagens dobbelkløtsjkasse DSG med hele syv trinn.

89 gram CO2

Resultatet er et blandet forbruk på 0,34 liter per mil med 89 tilhørende gram CO2.

Samarbeid

Batteriet er av den eldre Nikell-metall-typen og veier 45 kilo. Dette lades under nedbremsing, trilling og kjøring med kraft fra dieselmotoren når det er nødvendig. Elektromotoren fungerer altså som en dynamo slik at batteriet lades når strømnivået er lavt. I tillegg sørger den for å starte dieselmotoren som slukkes når bilen står stille, for eksempel under køkjøring.

Aerodynamikk

Vis mer


Visuelt legger vi merke til den tette grillen som naturligvis skal optimere evnen til å skjære gjennom luften for ytterligere redusert forbruk. En slik filosofi ligger også bak felgene som kun er åpne i midten. På hekken er det kun et lite ”TDI Hybrid”-emblem som avslører hva vi her snakker om.

Når det gjelder produksjonsplaner, er det svært sannsynlig at en slik versjon kommer i salg for vanlige kunder, basert på neste generasjon som kommer til høsten. Mest trolig snakker vi en gang i 2009 eller tidlig 2010.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder