Foto: VW
Foto: VWVis mer

VW med helt ny GTI

Genève-utstillingen nærmer seg og stadig flere nyheter offentliggjøres. Idag: Polo GTI.

VW Polo var ikke opprinnelig noe man forbandt med sportslighet og GTI-rollen var lenge forbeholdt storebror Golf - som den gangen var en mindre bil enn Polo er idag.

Vi minnes G40

I 1986 endret ting seg da en liten hissigpropp med G-lader dukket opp på markedet: Det var VW Polo G40, i kupéversjon, og som med sine 113 hester hadde en toppfarty nær 200 km/t. Det var først 20 år etterpå - i 2006 - at Polo GTI dukket opp med turbomotor. Det dreier seg om forrige generasjon, som relativt sent kom som GTI utstyrt med en 1,8-liters motor som ga 150 hk med overlading. Vår test av den bilen kan du lese her. En begrenset "Cup Edition" presterte til og med 180 hester.

180 hester

180 hester er også ytelsen den nye Polo GTI har å by på, men fra en adskillig mindre motor. Det dreier seg om en 1,4-liter og VW har hentet frem Twin Charged-begrepet igjen: Denne motoren mates både med turbo og med kompressor. De 180 hestene dukker opp ved 6.200 omdreininger og hjelper bilen til en toppfart på 229 km/t. Et dreiemoment på solide 250 newtonmeter er på plass ved 2.000 omdreininger og holder seg konstant på høyt nivå til 4.500 omdreininger. Girkassen er dobbelkløtsjkassen DSG med syv trinn. 0-100 skal gå unna på 6,9 sekunder.

Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW


Resolutt sportslig

Polo GTI, som skal lanseres både i tre- og femdørsversjon, er sportslig satt opp hva understellet angår og bilen er senket med 15 millimeter hvilket både begrenser krenging og senker tyngdepunktet. GTI- egenskapene får hjelp av ESP-systemet og det tyskerne kaller XDS tverrdifferensial - i praksis en elektronisk differensialsperre med fordeling av moment mellom forhjulene avhengig av behov og kjøreforhold. Den ble introdusert på Golf GTI og har som effekt å gjøre aktiv svingkjøring mer effektiv - og sannsynligvis sikrere. Denne typen elektronisk differensial dukker opp på stadig flere sportslige biler - nylig har vi omtalt dem i forbindelse med både Alfa Romeo MiTo og Citroën DS3.

Også hjuldimensjonene understreker Polo GTIs sportslige ambisjoner; på de prydlige 17-tommers lettmetallfelgene i tydelig GTI-stil finner vi dekk med dimensjonene 215/40-17.

Interiøret i Polo GTI er litt av mimre-typen med et rutemønster som går igjen fra tidlige Golf GTI-tider. For øvrig finner vi et sportsligere tilsnitt enn i standard-Polo men det forblir seriøst og relativt traust. Av nytt ekstrautstyr kan nevnes et panorama-soltak for første gang, samt bi-xenon hovedlys og diodebaserte kjørelys.

VW Polo GTI skal avdukes i forbindelse med bilutstillingen i Genève om en drøy uke. Den blir tilgjengelig for tyske kunder i mai og i de øvrige europeiske markedene noe senere.

Vi har testet Golf GTI. Testen kan du lese her.