Vis mer

VW med 7 seter og 4x4 under 400.000 kr

Snart kommer Volkswagen Caddy Maxi Life med firehjulsdrift. Med innstegspris på 377.000 kroner vil bilen stille i en klasse for seg.

Svært mange bilmodeller tilbys i dag med syv sitteplasser. Mange av disse kan også skilte med folkelige priser, i den forstand at de har innstegspriser under 350.000 kroner.

Problemet med mange av disse rimelige syvseterne, er imidlertid at de er relativt små. Det betyr at de to setene på tredje seterad i svært stor grad går på bekostning av bagasjeromskapasiteten. Det innebærer at eieren i praksis ofte vil måtte velge mellom fem sitteplasser/god bagasjeplass, seks sitteplasser/begrenset bagasjeplass og syv sitteplasser/svært begrenset bagasjeplass.

Populære Touran: 439 cm

Populære Volkswagen Touran er en typisk representant for denne biltypen. Den 439 centimeter lange syvseteren starter rett over 300.000 kroner og har solgt i bøtter og spann her i landet. Så langt i år er det solgt nærmere 900 eksemplarer av bilen, som til tross for knallhard konkurranse fortsatt er Norges mest populære fleksibil.

Caddy Maxi Life: 488 cm

Svært få er imidlertid klar over at Touran har en storebror som heter Caddy Maxi Life. Caddy Maxi Life er en kraftig forlenget utgave av Caddy Life, som i sin tur er basert på varebilen Caddy.

«Caddy Maxi Life er altså blant de aller lengste syvseterne på markedet og koster omtrent det samme som de langt mindre fleksibilene. Og snart får den også et nytt fortrinn: firehjulsdrift, eller 4Motion som Volkswagen kalles teknologien.»


Caddy Maxi Life er faktisk hele 488 centimeter lang, noe som betyr at den er nesten en halvmeter lengre enn Touran og seks centimeter lengre enn kjempeflerbruksbilen Ford Galaxy. Det betyr at Caddy Maxi Life i en helt annen grad enn Touran og dens konkurrenter kan tilby syv sitteplasser og bagasje attåt. I tillegg kan Caddy Maxi Life friste med praktiske og lite plasskrevende sidedører.

Til tross for sin voldsomme pondus, koster Caddy Maxi Life bare noen få tusenlapper mer enn lillebror Touran. Med 1,9-liters dieselmotor ligger innstegsprisen på moderate 333.000 kroner (331.000 med 1,6-liters bensinmotor).

Populær varebil, sjelden personbil

Varebilutgavene av Caddy (inklusive Caddy Maxi) selger meget godt og ble Norges tredje mest solgte varebil i fjor. I år har Caddy avansert og ligger på andreplass på varebil-listen, kun slått av Toyota Hiace.

Det norske bilkjøpende folk har imidlertid åpenbart ikke oppdaget personbil-utgavene av Caddy, som har tilleggsbetegnelsen Life. Caddy Maxi Life har vært tilgjengelig i det norske markedet siden våren 2008, men har overhodet ikke blitt noen bestselger. Så langt i år er det kun solgt 117 eksemplarer av Caddy Life og Caddy Maxi Life.

Sjelden firehjulsdrift


Caddy Maxi Life er altså blant de aller lengste syvseterne på markedet og koster omtrent det samme som de langt mindre fleksibilene. Og snart får den også et nytt fortrinn: Firehjulsdrift, eller 4Motion som Volkswagen kaller teknologien.

Og dette er viktig - firehjulsdrift er nemlig svært, svært sjeldent i fleksi- og flerbruksklassene. Verken Ford S-Max, Toyota Verso eller Volkswagen Touran kan skilte med drift på alle hjul. Det samme gjelder en rekke andre populære syvsetere som Citroën C4 Grand Picasso, Dodge Journey, Ford Galaxy, Mazda 5, Mitsubishi Grandis, Opel Zafira og Renault Grand Scenic.

Faktisk er det ikke en eneste fleksibil og kun fire flerbruksbiler som kan leveres med firehjulsdrift. Den ene heter Ssangyong Rodius og starter på 650.000 kroner, mens Toyota Hiace 4WD starter på 555.000. De to siste kommer begge fra Volkswagen-konsernet; Sharan og Caravelle/Multivan. Førstnevnte skal straks pensjoneres og starter i tillegg på 466.000 kroner i 4Motion-utgave. Sistnevnte starter på nesten 650.000 som Caravelle og drøye 700.000 som Multivan.

4Motion fra 377.000 kr

«Og dette er viktig - firehjulsdrift er nemlig svært, svært sjeldent i fleksi- og flerbruksklassene. »


Derfor er det svært interessant når Volkswagen-importøren kan fortelle at Caddy Maxi Life 1.9 TDI 4Motion vil starte på 377.000 kroner. Med denne prisen vil nemlig den store syvseteren stille i en klasse for seg.

Nå skal det riktignok understrekes at det finnes flere firehjulsdrevne folke-SUVer med syv sitteplasser. Men selv om disse er langt rimeligere enn Rodius og Caravelle, starter de fleste på mellom 450.000 og 500.000 kroner, slik som Chevrolet Captiva og trillingene Citroën C-Crosser/Peugeot 4007/Mitsubishi Outlander.

Det finnes imidlertid ett unntak; Nissan Qashqai +2. Denne starter på 355.000 kroner med firehjulsdrift og syv seter. Det er imidlertid viktig å være klar over at den 453 centimeter lange Qashqai ikke kan tilby den samme romsligheten som man finner i Caddy Maxi Life 4Motion.

Før jul

De første eksemplarene av Caddy Maxi Life 4Motion vil sannsynligvis være på plass her i landet rett før jul. Varebil-utgaven, som starter på 244.000 kroner (1.9 TDI 4Motion), kommer sannsynligvis i februar.

For ordens skyld gjør vi oppmerksom på at de korte utgavene (441 cm), Caddy (varebil) og Caddy Life (femseters personbil) allerede er tilgjengelige med 4Motion med startpriser på henholdsvis 244.000 og 342.000 kroner.

Kilde: Volkswagen