Vis mer

VW med 0,24 l/mil

Etter småbilkonseptet Up! og elbilen derivert fra denne vises nå dieselhybriden og fireseteren Up! Lite.

Tre dører, fire seter og to motorer, det er oppskriften på Volkswagens nye miljøutspill som - nok ikke tilfeldig - er vist i California - nærmere bestemt på bilmessen i Los Angeles.

Ulike miljøløsninger

Det er tydelig at Volkswagen i den overgangsfasen mot miljøvennligere transport som så vidt har begynt, velger å ikke legge alle eggene i én kurv. På relativt kort tid har de presentert supergjerrige konsepter basert på optimiserte forbrenningsmotor, BlueMotion-programmet er på plass, 100% batteridrevet elbil (e-Up!) er nylig vist og VW Golf Twin Drive med en annen type hybridløsning har lenge stått på VWs konseptmeny.

Flere faktorer

Men her dreier det seg altså om det nye konseptet Up! Lite. For å få til det lave normforbruket som oppgis til 0,244 liter per mil har man valgt lett vekt, dieselbasert hybridløsning og lav luftmotstand inspirert av Frankfurt-konseptet L1 (her er Cd-verdien 0,237 og frontalarealet ser ikke ut til å være allverden). Bilen har selvsagt start/stopp-system (forbrenningsmotoren slår seg av når bilen står stille) og regenerering av energi fra bremsekraften.

Totalt 65 hester

Hovedmotoren er en 0,8-liters TDI-motor med en effekt på 51 hestekrefter og et dreiemoment på 120 newtonmeter fra 1.800 til 2.250 omdreininger. En versjon av denne befant seg i L1-konseptet på årets Frankfurt-utstilling. Elmotoren med en nominell effekt på 10 kW (13,6 hestekrefter) sørger for starthjelp, tilleggsakselerasjon og kan fungere som hovedmotor ved jevn hastighet. Over korte distanser, for eksempel ved bykjøring kan den fungere som eneste drivkilde.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei


Velge mellom kvikk og super-økonomisk

Batteriet er av typen litiumion. Volkswagen har valgt syvtrinns dobbeltkløtsj-girkasse (DSG) for å overføre kreftene til hjulene. Bilen er kvikk nok i og med at dens masse ikke er større enn 700 kilo. 0-100 tar fullt akseptable 12,5 sekunder og konseptbilen kan klare 160 kilometer i timen. Imidlertid, for å nå det annonserte forbrukstallet, må man velge "eco"-funksjonen som begrenser effekten fra dieselmotoren til 36 hestekrefter - hvilket er tilstrekkelig såfremt man allerede er oppe i fart og ikke trenger raske akselerasjoner.

Bilen har brukt avansert lettvektsteknologi for å holde seg under de nevnte 700 kilo, men bilen er ingen mikrobil; den måler 384 centimeter i lengden, 140 centimeter i høyden og 160 centimeter i bredden. Bilen er utstyrt med både antiskrens (ESP), og selvsagt kollisjonsputer.

Det er planlagt at VW Up! Lite skal lanseres på markedet sent i 2011.