VW GTD er helt tydelig et medlem av GTI-klanen og med 184 hestekrefter, 380 newtonmeter og 0-100 på 7,5 sekunder utvilsomt et fullverdig sådant. Foto: VW
VW GTD er helt tydelig et medlem av GTI-klanen og med 184 hestekrefter, 380 newtonmeter og 0-100 på 7,5 sekunder utvilsomt et fullverdig sådant. Foto: VWVis mer

VW lanserer ny Golf GTD

Nye Golf GTD, som lanseres i mars, får bedre ytelser og lavere forbruk enn sin forgjenger.

At GTD er en del av GTI-familien understrekes ved at familielikheten med Golf GTI er like tydelig som før.

380 newtonmeter!

TDI dieselmotoren på 2,0 liter yter hele 184 hestekrefter i den nye Golf GTD, og dreiemomentet er på kraftfulle 380 newtonmeter. Det er 30 newtonmeter over selveste GTI. Når vekten i tillegg er redusert - som i resten av Golf-familien, blir ytelsene merkbart forbedret. Akselerasjonen fra 0-100 går unna på 7,5 sekunder, og toppfarten er på 230 km/t.

2,0 TDI-motoren er ifølge VW tilpasset de nye kravene til utslipp som kommer i 2014 - den såkalte EU6-normen. Golf GTD har et forbruk ved blandet kjøring oppgitt til beskjedne 0,42 liter pr. mil. Den leveres med 6 trinns manuell girkasse som standard, men kan også utstyres med 6 trinns DSG-automat.

VW Golf GTI stiftet vi bekjentskap med i Paris i september i fjor.

GTI-stil

Golf GTD kjennetegnes med mørke LED-baklykter og adaptive bi-Xenon hovedlys med LED-kjørelys foran. Golf GTD kommer med 18-tommers lettmetallfelger og 225/40-18 dekk som standard. Utvendig skiller den seg også fra andre Golf-modeller med skjermbreddere, doble enderør og stor takspoiler bak. Golf GTD skal naturlig nok innby til sportslig kjøring, og er derfor utstyrt med senket sportsunderstell som standard.

Nye Golf - nå med firehjulsdrift

Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
VW Golf 7 er kåret til Årets Bil 2013. Foto: VW
VW GTD er helt tydelig et medlem av GTI-klanen og med 184 hestekrefter, 380 newtonmeter og 0-100 på 7,5 sekunder utvilsomt et fullverdig sådant. Foto: VW


Godt utstyrt

Golf GTD får også andre synlige tegn på familielikheten med Golf GTI: Røde striper, stålpedaler og sportsratt. Annet som er standard: Golf GTD utstyres med parkeringssensorer foran og bak, elektrisk innfellbare sidespeil, konstantfartsholder og midtarmlene foran og bak. I tillegg er såkalt pre-crash kollisjonsbeskyttelse og tretthetsvarsling standard.

Les vår test av billigste VW Golf

Det GTI-inspirerte interiøret kompletteres av en ny radio og mediespiller, Composition Media med 5,8-tommers berøringsskjerm i farger, DAB+ digitalradio og integrert Bluetooth.

Fra cirka 400.000

Golf GTD har premiere på bilutstillingen i Genève i begynnelsen av mars, og den skal være tilgjengelig i Norge i juli. Det vil si bare et par måneder etter nye Golf GTI, som også er underveis og vil være hos Volkswagen forhandlerne i slutten av mai. Prisene er ikke endelig klare men Golf GTD vi få en startpris på ca. 400.000 kroner med manuell girkasse, mens tillegget for DSG-girkasse vil være cirka 20.000 kroner.

TRIPPELTEST: Golf mot Focus og Auris