<b>Folkelig:</b> VW har valgt å putte hydrogen drivlinje i en helt normal bil, som mange kjøper.    Foto: NEWSPRESS
Folkelig: VW har valgt å putte hydrogen drivlinje i en helt normal bil, som mange kjøper. Foto: NEWSPRESSVis mer

VW lanserer Golf HyMotion

Går ikke på luft og kjærlighet, men nesten.

Ikke bare er 2020 et rundt årstall, men det ser også ut til å bli året der hydrogen kan bli «allemannseie», om vi skal tro flere aktører i bilbransjen.

Nå ser det ut til at bilbransjen har trykket på startknappen for storslipp av hydrogenbiler. Ikke det at det hjelper, for infrastrukturen mangler, men når det først kommer i gang vil det gå raskt. Og under den pågående bilmessen i Los Angeles viser VW frem det som kan bli et av markedets førstevalg.

Lenge påtenkt

VW har i en periode kjørt en rekke testbiler under et prøveprosjekt i California. Dette er ikke et tilfeldig valgt sted, ettersom det er det stedet i verden hvor infrastrukturen er best utbygd nå.

Vi har selv prøvekjørt hydrogenbil i California, og på et tidspunkt var det fire biler i kø da vi skulle fylle.

En annen grunn til at California er et yndet sted for testing er at værforholdene er relativt stabile.

Les også om fremtidsbilen fra Toyota: Nå skal de revolusjonere med Mirai

Tre alternativer

Bilene VW har plukket ut til å representere det nye drivstoffet er VW Golf, først og fremst tiltenkt Europa, samt VW Passat, en bil som har størst potensiale i USA. I tillegg viste også Audi frem en A7 med et tilsvarende drivsystem.

VW har gitt hydrogensystemet navnet HyMotion, mens Audi kaller hydrogenbilene navnet h-tron.

Den hydrogendrevne VW Golf ble i tillegg også vist som stasjonsvogn. Alle fasiliteter var tatt vare på, som bagasjeromsplassen og nedfellbare seter. Ingen øvrig synlig påvirkning av at bilen har fire hydrogentanker og et batteri installert.

Den ser ut og fungerer som en helt vanlig bil, hvilket jeg tror de vil dra stor fordel av.

Sjekk denne: Norsk rekord med brenselcelle

Det er den nye MQB-plattformen som Golf er bygget på som er hemmeligheten bak at Golf kan gjøre det på denne måten. Plattformen ble laget for å håndtere alle typer drivlinjer, inklusive elektrisk og hydrogen. Det er gjort plass til både batterier og tanker fra starten av, og all elektronikken sitter foran i motorrommet.

Fullpakket: Selv om det ikke sitter noen forbrenningsmotor i bilen, så er det mye annet som tar plass. Foto: VW Vis mer


Brenselcellen lager strøm

Som sagt har VW valgt å bestykke bilen med fire tanker, hvor hver av dem kan romme hydrogen med inntil 700 bars trykk. Dette i motsetning til hva for eksempel Toyota har valgt å gjøre med sin nylanserte Mirai. Der sitter det to tanker som takler opp til 1.500 bars trykk, og på dette området er regnestykket enkelt.

Med samme tankvolum vil en tank med 1.500 bars trykk rekke til i overkant av dobbelt så langt som en tank med 700 bars trykk.

På et tidspunkt vil selvfølgelig tanken med 1.500 bars trykk komme ned på 700 bar, og da er den rett under halvfull.

På mange måter kan en brenselcelle-bil som dette kalles en elbil. Hydrogenet skaper sammen med luft elektrisitet som driver bilen fremover. Dog ikke i stedet for et batteri, for VW har også et lithium-ion batteri som brukes til å lagre overskuddsenergien.

Dette brukes særlig under kaldstart, før produksjonen fra hydrogenet er kommet skikkelig igang, og under de største kraftanstrengelesene.

Da brukes energien fra batteriet som et tillegg til energien fra brenselcelle-pakken. Således kan systemet nesten beskrives som en vanlig hybrid, hvor energien fra forbrenningsmotoren er byttet ut med energien fra hydrogen og en brenselcelle-pakke.

Her er den hydrogendrevne SUVen Hyundai iX35

De fire tankene er plassert under gulvet på bilen. Flere mindre tanker gjør at tankene er lettere å plassere, i tillegg til at trykket kan være mindre, ettersom volumet opprettholdes. Foto: VW Vis mer


Ingen rekkeviddeangst

Mange løsninger som sitter i Golf HyMotion er hentet fra e-Golf, deriblant elmotoren. Også batteripakken er svært lik.

Forskjellen er at du her ikke trenger å ha rekkeviddeangst, så lenge infrastrukturen er på plass.

For det første har du 48 mil rekkevidde med fulle tanker, og hydrogen kan du fylle full tank av på bare tre minutter.

VW har også valgt å installere ladeplugg, slik at du kan lade batteriet fullt før du drar hjemmefra. Dette optimaliserer rekkevidden ytterligere.

Poenget med en hydrogendrevet bil er at de ikke slipper ut Co2 eller andre skadelige stoffer i det hele tatt. Det eneste de slipper ut er rent vann.

Testkjørt: Honda FCX Clarity

Ingen frakt av hydrogen

Derimot er VW krystallklare på at det har liten hensikt å slippe hydrogenbiler ut på markedet før infrastrukturen er til stede, og da skal i tillegg hydrogenet være produsert på miljøvennlig måte.

De fleste produsentene er derfor langt og dypt inne i materien med å se på hvordan hydrogenet blir produsert. De fleste er enige i at dette må skje «on-site», på stasjonen der hydrogenet skal fylles på bilen.

Hydrogen kan produseres på mange forskjellige måter, blant annet av solkraft, vindkraft, vannkraft, eller rett og slett av søppel og avfall.

SATSER TUNGT: Mercedes-Benz satser tung på hydrogen som fremtidens drivstoff. Foreløpig har dette kun materialiserts seg gjennonm B-Klasse. Foto: DAIMLER Vis mer


Flere produsenter på vei

Mange av de største bilprodusentene er nå langt på vei i dette arbeidet. Toyota lanserte sin Mirai under Los Angeles Auto Show, sammen med VWs modeller. Hyundai har en hydrogendrevet iX35 som det faktisk er mulig å kjøpe. Mercedes-Benz har en hydrogendrevet B-klasse på trappene, og flere kommer til.

Mercedes-Benz solgte seg nylig ut av Tesla, og det er blitt sagt at dette skyldes at de nå skal satse tyngre på hydrogen.

Toyota har på sin side flere lokale produksjonsstasjoner oppe og går i Japan, hvor hydrogenet nettopp blir produsert der hvor det skal fylles på bilene. Dette gjør det omtrent så bærekraftig som det er mulig å få til.

Den kommer

En Golf HyMotion kan som sagt kjøres som en hvilken som helst annen bil. Den er bare stillere, og renere. Med rekkevidden på nesten 50 mil, er den saken ute av verden. Når akselerasjonen er på cirka ti sekunder, og toppfarten nås ved 168 km/t, så er det heller ikke noe å utsette på dette.

Slippe å gire gjør du også, ettersom det bare finnes et gir.

Men hva skal herligheten koste, og når kommer den? Ingen av delene er offentliggjort, men VW sier at Golf HyMotion skal masseproduseres. Så var det ankepunktet igjen da, for det har ingen hensikt før infrastrukturen er på plass.

Her snakker vi virkelig om høna og egget.