Vis mer

VW kutter sylindere

Ny trend blir av og til å kjøre med bare halve motoren - uten engang å vite det.

Tiltakene er mange for å spare drivstoff om dagen. De aller fleste bilprodusentene kjører sine fanesaker og metoder for å effektivisere i forhold til drivstofforbruk. VW er intet
unntak, og må vel sies å være blant de som er kommet lengst.

Vil du vite mer om bilen din?

Tiltak i fleng

Det startet så fint med BlueMotion, som først og fremst gikk på vektreduksjon og aerodynamikk. Så dukket slagordet ”downsizing” opp, før vi fikk start/stopp-systemer, pluss en del andre tiltak. Nå er andre fase av nedskaleringen lansert, for nå kommer VW med sylinderkutt på de minste motorene.

Se video av virkemåten lenger ned.

Nøkternhet

VW Golf er blant bilene som får den nye motoren. Vis mer


Sylinderkutt er i grunnen en enkel tanke om ikke å benytte mer av motoren enn man trenger for å få nok krefter. Dermed stenges resten av motoren ned til man trenger den igjen. Teorien er enkel, men å få dette til å virke i praksis er en kabal som må legges. Nå har VW lagt kabelen med sin nye 1,4-liters TSI motor. Dette er en avart av samme motor som en gang i tiden sjokkerte verden med sine ytelser på 170 hk i Polo GTI. VW bedyrer også at de er først i verden med å lansere et slikt system i en turbomatet 4-sylindret motor for masseproduksjon.

Nå kjører de førerløst

Ikke fire, ikke tre, men ...

Når den firesylindrede motoren kutter to av sylindrene sitter man altså igjen med en 2-sylindret maskin. Den første tanken om dette er at det vil bli mye uønsket støy og vibrasjoner, men VW forteller at motoren er så velbalansert og stille at føreren antagelig ikke vil merke noen bieffekter. Ikke vil det være store varsellamper som blinker heller. Kun dersom instrumentene er stilt inn på å vise konstantforbruket vil det være en varsling om at sylindere er koblet ut.

Test din egen bil

Mye i bruk

På en såpass liten motor som en 1,4 TSI skulle man tro at det meste av krefter er nødvendig til enhver tid, men VW sin kartlegging av bruken forteller at det i så mye som 70 prosent av kjøresyklusen er mulig å kutte to av sylinderne. Det betyr i de tilfeller hvor man holder seg mellom 1.400 - 4.000 omdreininger, og dreiemomentet ligger mellom 25 og 75 Nm.

Vis mer


Komplisert system

Sylinderkuttet foregår ved at sylinderkammeret på sylinder 2 og 3 først fylles med luft, for deretter å lukke både ventilene for både innsug og eksos. Dette lar seg gjøre ved at det på kamakslene for både innsug og eksos er to forskjellige spor som kan styre ventilene. Det ene for når sylindrene skal jobbe, det andre for når de er satt i pause. En aktuator styrer igjen hvilket spor på kamakslene som skal brukes. Hele skiftet tar mellom 13 og 36 millisekunder.

God uttelling

Resultatet av et slikt system er selvfølgelig det viktigste. I en standard kjøresyklus blir forbruket bedret med 0,04 liter per mil. Det høres kanskje ikke mye ut, men på enkelte modeller kan dette være så mye som opp til 20 prosent, altså en femtedel. Sammen med et ordinært start/stopp-system blir effekten til sammen 0,06 liter. Ved 50 km/t i femte gir er reduksjonen på hele 1 dl per mil, og ved 70 km/t i femte gir er reduksjonen på 0,07 liter på mila.

Skissen viser forbruk i forskjellige gir og hastigheter. Vis mer


Kommer i de fleste

Den nye 1,4 TSI blir en 140 hesters maskin med 250 Nm dreiemoment. Motoren kommer på markedet i begynnelsen av 2012, og på sikt kan vi regne med at den kommer i nær sagt alle biler fra VW-gruppen som er på størrelse med Passat, og nedover. Er veldig relevant spørsmål er om det ikke er bedre å gjøre slike tiltak i stedet for å fylle bilen med elektromotorer og batteripakker for på den måten ende opp med en tung og kostbar hybridløsning.

Se video av virkemåten: